18 juli 2017

Du Anar Inte Vad Som Händer Sen

En regnig dag började jag samla på klickbeten på internet. Rubriker som "Du Anar Inte Vad Som Händer Sedan” eller ”Du Kommer Inte Att Tro”..... som ska göra att man blir olidligt sugen på att få veta mer och inte kan låta bli att klicka. Men jag blir nästan alltid besviken när svaret dyker upp och samtidigt vet jag att någon, osäkert vem, har tjänat pengar på min nyfikenhet och bristande impulskontroll.

Jag bestämde mig för att samla rubrikerna men ALDRIG klicka. Bara stanna till just innan, låta fingret bli kvar i luften, förhindra impulsen att få veta som hände sen och istället låta rubriken bara tumla omkring i mitt inre. Låta fantasin ta över och skapa sina egna små historier, och jag upptäckte att varje klickbete är en bra början till en egen novell. För dikten överträffar alltid verkligheten, om man ska vända på det hela. Här kommer några exempel.

* Husse kämpar i 2 timmar med att sätta in kattluckan - men kattens oväntade reaktion får miljoner att skratta.

* Kvinnan hallucinerar, hennes mystiska ritning av klockan gör att läkaren kan rädda hennes liv.

* 29-årig kvinna besökte varuhustoalett och försvann – 3 dagar senare avslöjas otäcka sanningen.

* Kycklingen ser sin hjälte och rusar ut ur ladan - det som sker sen får tusentals hjärtan att smälta.

* Mamman älskar sitt barns unika namn, när hon läser det baklänges 2 år senare avslöjas makens hemlighet.

* Hon vaknar och känner maken är iskall och stel - går i bitar när hon inser sitt misstag. Nu har hon ett viktigt meddelande till alla där ute.

* Pappan märkte att något var fel när han såg sonens rum, hittar lapp som får alla att vika sig av skratt.

* Hundmamman Miley hade precis fått se sina tre valpar kommat till världen. Men det ingen visste var att hon höll på en hemlighet - som skulle förbluffa alla i hennes närhet.

* Mannen blir vräkt från sitt hem - då chockas reportern när han avslöjar sitt namn.

* Efter 19 dagar i koma stänger läkaren av 22-åringens respirator, då rör sig något under täcket.

* 16 tatuerade pensionärer svarade äntligen på frågan: Hur kommer du se ut när du är gammal?

* Ingen får komma in i gamla tantens lägenhet, då bryter grannen upp dörren och inser det otänkbara.

* Alla trodde att det var helt omöjligt – Här gör 18-åringen det ingen någonsin klarat av.

* Poserar på bergstopp – faller ned för stup. 

* Skulle sluta med klickbeten på Facebook - sen hände detta.

2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Jag har fascinerats av dessa klickbeten, men genomskådade dem rätt tidigt. Samma fenomen gäller ju för Aftonsladdret och Träcksprssen och dem slutafe jag köpa 1986.

Elisabet. sa...

Säger som Bert .., Aftonbladet kör ju med såna här fasoner också. Det händer att jag klickar och vill läsa, men det blir alltid nån slags antiklimax.