tisdag, november 15, 2016

Att befinna sig i fjärde rummet

Jag har gått två ledarskapsutbildningar i mitt yrkesverksamma liv. Dessa utbildningar säger mycket om hur vi ser på arbetslivet, relationen mellan arbetsledare, medarbetare och arbetsplats.

Ledarskapskonsulterna som håller sådana utbildningar bygger sina teorier på luft. Det är ofta ett eget hopkok av psykologisk trams som de stulit här och där och paketerat i en snygg form, och syftet är att få en grupp exalterade och tro att tillvaron är enkel.

I alla dessa utbildningar har siffran fyra en viktig roll. Hela världen kan sammanfattas med hjälp av fyra begrepp, alla människor kan sorteras in i fyra boxar, alla människor fördelar sig på fyra personligheter, alla ledare kan delas in i fyra typer, all förändring sker i fyra rum.

Du kan till exempel vara en röd, gul, grön eller blå person. Man kan skilja på de fyra olika typerna bara genom att skaka hand med dem. En röd person skakar hand bestämt och rätt så hårt, en gul person pumpar handen hjärtligt, en grön ger ett vänligt handslag medan en blå person skakar hand korrekt och lite avståndstagande. Och sen, efter handskakningen, vet du allt om den personen. Vad den gillar, ogillar, uppfattas och hur mötet med personen kommer att bli. 

Jag är blå.  Gillar regler, logik, fakta och saklighet. Ogillar känslomässiga konflikter, irrationella personer och pressade situationer. Kan uppfattas som defensiv och petig.

Idag är ingen intresserad av en fungerande organisation i arbetslivet. Alla fokuserar bara på att organisationen ska förändras. Därför börjar varje år med ett antal mål som ska uppfyllas och sedan börjar förändringen som pågår hela året. Men redan nästa år sätts nya mål upp som ska genomföras även om förra årets mål inte uppnåtts, och därför finns det idag inga fungerande organisationer eftersom ingenting fungerar under en pågående förändring.

På utbildningarna får ledarna veta att förändring sker i fyra rum. Det första rummet heter "nöjdhet och harmoni", sen kommer "förnyelse och inspiration", "censur och förnekelse", och det fjärde rummet heter "konflikt och förvirring".  En förändringsprocess börjar alltså i första rummet, då man är nöjd, och sedan går det vidare tills man är förvirrad i det fjärde rummet. Och eftersom ingen organisation hinner göra färdigt en förändring stannar alla i fjärde rummet år efter år. 

Jag har aldrig förstått varför vi inte stannade i första rummet bara, då vi var nöjda och kände harmoni.

Det finns många andra teorier om människor som florerar på dessa utbildningar, de flesta är indelade i fyra kategorier. Vi kan vara som hundar eller lejon. Eller så ska vi prata som giraffer, och inte bete oss som krokodiler. 

Själv anser jag att det finns 144 000 olika typer av personligheter. Och varje personlighet kan variera på fyra olika sätt under en dag; morgon, förmiddag, eftermiddag och kväll. Det är inte säkert att man har samma personlighet när väckarklockan ringer som när man slutar på jobbet för dagen. 

Siffran 144 000 har jag fått från Jehovas vittnen, en annan evidensbaserad konsultfirma. Enligt dem är det så många platser som det finns i himlen, efter att jorden gått under. Och det finns bara e t t  rum där... nöjdhet och harmoni.

*******

4 kommentarer :

Bert Bodin sa...

Stor igenkänningsfaktor. Jag har också gått ledarskapskurser. Jag har också själv lett dylika. Det var den så kallade LOTS-modellen. Det var på 80-talet. Den var trots allt ganska bra; utan frälsningsinslag och byggd på logik, som oftast är min ledstjärna, också.

Anonym sa...

Tack för ett gott skratt och hög igenkänningsfaktor.
/bettan

Anonym sa...

haha, ja sånt har man ju varit med om. Det där med färger var en av dessa tillfällen då jag satt längst bak, såg sur ut och undrade hur folk tänker.
Numera undrar jag det hela tiden. För mycket tid kanske :-)
benved.wordpress.con
/Eva

Sven Teglund sa...

Bert: LOTS-modellen....fyra bokstäver, perfekt! :)

Bettan: Det var det som var meningen :)

Eva: Jag undrar också hela tiden, kanske har jag för lite tid att slösa med... pga av min höga ålder :)