7 september 2016

Mors virkade dukar på Konsthallen Luleå

I lördags var det vernissage på samlingsutställning Norrland i Konsthallen i Luleå. Jag deltar med 7 akvareller ur serien Mors virkade dukar.

Utställning har som samlande tema "norrländsk politisk konst".   Min mammas berättelse, som var hemmafru från arbetarklassen under folkhemmets framväxt, är i högsta grad en politisk och viktig kvinnohistoria. De virkade dukarna har haft låg status och det kvinnliga hantverket har nedvärderats och kallats förspilld kvinnokraft. Jag vill visa att synen på de virkade dukarna speglar den ojämställdhet som finns i samhället, osynliggörandet av kvinnor och särskilt då hemmafruarna, som levde helt ekonomiskt beroende av en man.

Den 8 oktober på Bokfest 2016, Kulturens hus, släpps boken "ensamheten värst" av Teg Publishing. Det består av Siri Johanssons dagbok, som hon skrev under sina sista 20 år av sitt liv, samt mina akvareller av hennes dukar. Boken handlar om åldrandet och slutet på en människas liv.

På vernissagen berättade jag om bakgrunden till mina målningar och hur jag tänkte när började med det här projektet. Min fru Karin filmade vilket ni kan se här. Utställningen hänger till 9 november.




*********

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att høra dig berætta nær man inte var dær!
E

Elisabet. sa...

Ja, underbart är det! Sven, kan man beställa 2 ex av boken via dig?

Sven Teglund sa...

E: Saknade dig!

Elisabet: Ja det ordnar jag!