måndag, april 18, 2016

Tänk på att mobilen fungerar som en vanlig fast anknytning

Jag har arbetat i kommunen ett antal år, kanske det var 10 år sedan jag fick mobil anknytning. Det innebär att man kan ha både mobiltelefon och fast telefon kopplade till kommunens växel. Själv har jag bara mobiltelefon, den fasta har jag slutat med.

Om man har mobil anknytning så kan man antingen vara inloggad eller utloggad. Och då händer det lite olika saker. Vad som händer är jag fortfarande osäker på.

Ibland när jag har tid över, någon gång då och då de senaste tio åren brukar jag roa mig med att gå in på kommunens intranät och läsa på rutinerna för mobil anknytning, se nedan.

Eftersom jag inte förstår rutinerna till fullo hur mobiltelefonen fungerar vågar jag inte ringa till någon, men jag svarar om det ringer. För det står i vår värdegrund, att man ska svara när någon hör av sig. Om man sitter upptagen ska man hänvisa telefonen, och hur man hänvisar står i rutinerna. Det beror tydligen lite på om du är inloggad eller utloggad, vilket du kan kolla genom att trycka 8123. Jag vet inte om trycka är samma som att ringa. Om du ringer privat så tryck in kod 8124 men då ska du inte slå en 0:a före innan du slår numret. Som du annars gör. Ja ungefär så där går det på.

Så jag använder mejl istället när jag vill kontakta någon. Där är jag alltid inloggad, jag vågar inte logga ut. Kanske är det så att mejlen fungerar som vanlig post, precis som mobiltelefoner fungerar som en fast anknytning. Ja, vad vet man i denna högteknologiska tid, när alla instruktioner skrivs av tekniker och vi andra vanliga dödliga avsätter en tredjedel av vår arbetstid för att komma in  och ur olika verksamhetssystem, som redan för 10 år sedan var omoderna.

Manual för mobil anknytning



Så här fungerar det när du är inloggad i tjänsten
( 8121 för att logga in i tjänsten)



Så här fungerar det när du är urloggad i tjänsten
( 8122 för att logga ur tjänsten)



2 kommentarer :

b sa...

Ovanligt komplicerad manual. Att ni inte kan flytta med telefonen till en kollega är ju ett exempel på dumhet. Verkar inte som telefonsystemet är uppdaterat de senaste femton åren. Användarna borde tillfrågas om manualens innehåll för inte en en tekniker kan tycka detta är enkelt

b sa...

Ovanligt komplicerad manual. Att ni inte kan flytta med telefonen till en kollega är ju ett exempel på dumhet. Verkar inte som telefonsystemet är uppdaterat de senaste femton åren. Användarna borde tillfrågas om manualens innehåll för inte en en tekniker kan tycka detta är enkelt