fredag, april 29, 2016

Om att höra och att slippa höra

Min arbetskamrat har fått hörapparat, på grund av att hans hörsel är nedsatt av åldersskäl. Och eftersom han är i min ålder så hoppas jag också att få en sån hörapparat, för den är rent fantastisk.

För det första är den så diskret så den nästan inte syns, det är bara en tunn metalltråd som går in örat och vet man inte om det så är den svår att upptäcka. Sen har den Bluetooth så den är uppkopplad till en app i mobilen, där han kan styra den hur han vill.

Han kan lägga upp profiler på olika personer. Till exempel när han träffar mig så trycker han på Sven i mobilen , så är min röst förinställd, med bas och diskant justerat så att han hör min smått sluddrande ångermanländska helt perfekt.

Och eftersom vi arbetar på en kvinnoarbetsplats har han diskanten konstant nerjusterad och han får därför betydligt mindre stresspåslag när han är på jobbet, än vad jag får. Förra veckan när vi var på Afterwork tryckte han på "Bishop" i appen, och då ställde den ner bakgrundssorlet på puben, och han kunde höra samtalet vid bordet utan problem.

Men det bästa med apparaten är möjligheterna när man inte vill höra. Eftersom den är kopplad till mobilen kan han också lyssna på Spotify i hörapparaten, utan att nån i omgivningen märker något. Tänk vilka möjligheter! När man sitter på en konferens och lyssnar på en lång tråkig föreläsning om saker som man inte är intresserad av så kan man bara trycka på knappen, och plötsligt kommer Bob Dylan in och sjunger times they are a changin. Och när man nickar med huvudet i takt med musiken tror folk att man bara håller med föreläsaren.

Och när man kommer hem till middagen och frun i vanlig ordning försöker bearbeta dagens oförätter som hon blivit utsatt för på jobbet kan man bara rent diskret sätta på Spotify och lyssna på när Neil Young sjunger helpless, helpless, helpless. Och nicka förstående i takt med musiken.

Tänk att ha ständigt ha ett soundtrack till det pågående livet! Som hjälper en att höra när man vill höra och som gör att man kan slippa höra när man inte vill höra. Gnälliga personer som man tröttnat på och när man träffar dem så sätter man bara på Mute, vilken befrielse.

Men enligt min erfarenhet finns det naturligtvis många människor som kan uppnå dessa fördelar helt utan hörapparat. De behöver inte några tekniska hjälpmedel alls för att inte lyssna på vad som sägs. Det är svårt att beräkna hur många det är men jag kan tänka mig att det är en betydande andel av svenska folket.

Inga kommentarer :