måndag, mars 07, 2016

En härlig framtidsvision

I en artikel i Dagens Nyheter häromveckan beskrevs den nya värld som håller på att växa fram på grund av 3D-skrivarna. De bli bättre och bättre och snart kan allt möjligt tänkbart skrivas ut. Det går att använda vilket material som helst, plast, metall eller celler, sedan är det bara att koppla in datorn där själva ritningen finns. Man baxnar när man hör vad som redan nu skrivits ut med hjälp av 3D-skrivare. Ett helt hus, en flygplansmotor, ett mänskligt öra. Och det är inte bara möjligt att skriva ut alla former av konsumtionsvaror, som kläder och skor, utan också mat och digitalt kött.

Allt detta kommer att förändra världsordningen. All tillverkning av konsumtionsvaror som idag produceras i stora mängder i Asien av mycket billig arbetskraft kommer att flyttas tillbaka hit till Europa och Sverige igen. För vi behöver ingen arbetskraft längre, bara en skrivare. Och det är inte nödvändigt med massproduktion för att det ska bära sig ekonomiskt, det går att skriva ut ett exemplar utan att det blir högre kostnader än om vi säljer mängder av samma vara.

Med 3D-skrivare behöver vi egentligen inte en mängd olika affärer för olika produkter. Det räcker med en stor 3D-skrivare i varje stad och så kan vi medborgare bara skicka ett mejl att vi skulle gärna vilja ha en ny skjorta, eller en ny bil, eller en höftled, eller ett nytt radhus, eller en rostbiff. Efter några timmar kan man åka och hämta utskriften och ta med den hem. Och vi kommer inte ens att behöva åka och hämta, vi har naturligtvis egna skrivare för mindre saker hemma. All mat till exempel, det skriver vi ut direkt i köket hemma. Det enda som vi behöver ha tillgång till är digitala växtceller som förvaras i vegetariska hårddiskar nedgrävda i blomkrukorna.

Nästan ingen behöver arbeta längre i tillverkningsindustrin eller jordbruket, förutom en fabrik i Europa som tillverkar alla skrivarna. Större delan av befolkningen blir inskriven i Arbetsförmedlingen som kan fortsätta att hålla alla sysselsatta med olika meningslösa aktiviteter och precis som nu, kommer inga jobb att förmedlas.

Inom den mänskliga sektorn i samhället pågår för närvarande ett stort utvecklingsarbete kring robotar inom äldreomsorgen. Jag tycker att det är en fantastisk utveckling och jag hoppas verkligen att man nått ända fram tills jag bedöms ha behov av bistånd i form av hemtjänst eller boende. När jag börjar bli skröplig och behöver hjälp med toalettbestyr och duschning kan jag inte tänka mig nåt bättre än att ha en robot som sköter hela förfarandet. Jag vill absolut inte överlämna mina intima kroppsdelar till människor som jag inte känner, det skulle vara för pinsamt. Hellre en robot där jag själv kan knappa in mina behov.

Och när jag blir dement så kameraövervakas jag dygnet runt och om jag försöker kliva upp på natten så får jag en elstöt från golvet så att jag lägger mig igen och om jag försöker gå ut genom dörren så låses den automatisk utan att socialstyrelsen behöver oroas för begränsningsåtgärderna.

Och det bästa av allt, jag behöver aldrig gå till kommunen och ansöka om hjälp. Jag skriver bara ut den robot jag behöver direkt med 3D-skrivaren som jag har i garderoben. Och alla som därigenom blir övertaliga i den kommunala sektorn blir omskolade till arbetsförmedlare eller coacher, med uppgift att  hålla den övriga arbetslösa befolkningen sysselsatta i diverse aktiviteter i avvaktan på pensionen.

*******

3 kommentarer :

Bert Bodin sa...

Så blir det. Säkert.

Bert Bodin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sven Teglund sa...

Ja helt säkert. Kom ihåg vem som sa det först.