fredag, februari 19, 2016

Vernissage på Liljevalchs

Förra helgen, den 12:e februari var det vernissage på Liljevalchs vårsalong, där jag finns representerad med två akvareller. Det kändes väldigt stort att komma med på vårsalongen, det är många som söker men få som kommer med. Dessutom var de två tavlorna från ett helt nytt projekt, min mors dukar och dagböcker, som jag jobbat med en längre tid. Det finns alltså ytterligare ett tjugotal akvareller som jag nu söker en lämplig utställningslokal för. Det finns ett par förslag som vi just nu undersöker. Jag skriver vi, eftersom mina söner som driver förlaget Teg publishing hjälper till med det.

Förhandsvisningen på torsdag kväll och vernissagen på fredag var naturligtvis väldigt rolig. Alla mina bröder, svägerskor, brorsbarn, Karins bror, kusiner, Jonas, Lars och Sandra och mina kompisarna Björn och Johan var med. Och särskilt kul att vännerna Åsa Petersen och Eva Nordmark också kom dit.

Det var tusentals människor som kom för att se utställningen. Och många stannade för att titta på mina två bilder. En kvinna började faktiskt gråta, när hon såg "Min mors sista dagboksanteckning som hon satt och skrev när hon fick sin stroke". Kvinnan var Missionsförbundare och blev tagen av min mors religiösa tro, hennes kontakt med Jesus, som var till sådan stor hjälp i livets slutskede. En annan kvinna berättade att hennes man fått en stroke före jul, men överlevt, och hon stod länge stilla framför tavlan. För mig kändes det viktigt att tavlorna väckte känslor, det är väl det som är meningen med konst.

På måndag när jag kom hem blev jag intervjuad i P4 Norrbotten, det kan du lyssna på här.

Här några bilder från utställningen.

Lång kö till hissarna som går upp till utställningen


Bredvid mina alster

Jonas, Sandra och Lars firar med en öl

Med min bror Gösta

Med Karin, svägerska Lena och bror Lennart

Med Åsa Petersen och Eva Nordmark

Med bror Bertil, Karin, Kia, Sten och Johan i bakgrunden






2 kommentarer :

Anonym sa...

Trevlig läsning trevligt med släkten där. Tommy Sjölund

Sven Teglund sa...

Ja det var en rolig släktträff!