fredag, februari 05, 2016

Datororsakad minnesnedsättning

Idag är vi helt beroende av datorn och mobiltelefonen. Där samlar vi information som tidigare fanns i pärmar, arkiv och anteckningsböcker. Där finns kartorna, adresserna, flygbiljetterna, fotona, uppslagsböckerna, ja, allt det som för 30 år sedan fanns i pappersform i lådor och bokhyllor. Och det är väldigt skönt, mitt minne behöver inte längre belastas av en massa onödig information, det har Google och Wikipedia tagit hand om.

Det är därför lönlöst att ha en middag med goda vänner utan att var och en har sin mobiltelefon på bordet. Redan under förrätten kommer en fråga upp till diskussion och ingen minns längre vad filmen hette, eller skådespelaren eller vilket år den kom och vilka fler filmer den regissören gjort. Eller vad tv-programmet hette och vem som var programledare och var det 80 eller 90-talet? Och hur lång är egentligen en sjömil. Vad heter presidenten i Finland. Vad hette sångaren i Clash.

Numera finns det ingen runt bordet som har några specialkunskaper i något som helst ämne, utan allt är bortglömt av digitalt förtvinade hjärnor. Middagar känns alltmer som möten i demensföreningen och drabbar i stort sett alla som har en dator eller smartphone. Mänsklig minnesförlust är en av de vanligaste biverkningarna av internet. Utan närheten till en mobiltelefon kan inget samtal hållas någon längre stund i ett middagssällskap. Därför, när jag bjuder folk på middag brukar jag redan i inbjudan påminna om att de inte ska glömma telefonen, den är lika viktigt idag som konversationslexikon var förr.

Det mest märkliga med denna situation, när våra hjärnor förtvinat och minnescellerna dött, då kräver datorn lösenord för VARENDA JÄVLA SAJT som jag vill gå in på. Lösenord som jag måste komma ihåg eller skriva ner på små minneslappar, lappar som jag sen lägger jag på ett säkert ställe och sedan glömmer bort vart jag lagt dem.

Några exempel på sajter eller appar som vill ha lösenord av mig för att överhuvudtaget släppa in mig i deras förråd av information:
Bilprovningen, Brevo, Dropbox, Drive, ICA Handla, Lulebo, Microsoft, Netflix, Norwegian Paypal, Postboxen, SAS, Runkeeper, Sf Anytime, Spotify, Telia mina sidor, Ticnet, Tradera, Villaägarna, Blocket, Japan photo, Gmail, Apple, Google play, Bredbandet, Dovado, Luleå kommun, Evolution, PS självservice. Och så vidare.

Varje lösenord ska vara 8 tecken, innehålla stora och små bokstäver, specialtecken och minst två siffror. Vilket är helt omöjligt att komma ihåg för oss med datororsakad minnesnedsättning.

Så därför chansar vi med samma lösenord på alla ställen, barnens initialer och ett födelseår. Snart kommer säkert allt jag har att vara kapat och tömt av diverse bedragare. Men det spelar nog ingen roll, jag kommer ändå inte ihåg vad jag hade där.

*******

4 kommentarer :

Anonym sa...


Inga kommentarer?! Man kanske inte minns din blogg längre. :)

Lillan i Cornwall



christel sa...

Ler från öra till öra :)

Sven Teglund sa...

:)

Sven Teglund sa...

Tur att du minns :)