söndag, december 27, 2015

Om olika gångstilar



Jag tycker det är bra med ryggsäck. Man hänger den på axlarna, som är stumma och sitter fast i skelettet. Till skillnad mot att bära en väska i ena handen, armen hänger ju löst i axeln, bara i muskler, senor och ligament. Det blir absolut mycket mer ansträngande. Jag tänker ofta på det när jag går och handlar på ICA Porsön och måste bära hem maten i plastpåsar, om jag glömt ryggsäcken, att en plastpåse är ganska dum konstruktion. Kunde man inte sätta två handtag på påsen så att man kunde hänga den på ryggen? Vilken suverän uppfinning det skulle bli, ryggsäckspåsen från ICA! Särskilt för de som är armsvaga, och det gäller ju de flesta.

Jag hörde på vetenskapsradion att två neurologer forskat på Putins gångstil. Han går tydligen med vänster arm pendlande fram och tillbaka, medan han håller höger arm och hand stilla tätt mot kroppen. Neurologerna hade en hypotes om att han kunde ha början till sjukdomen Parkinson, att gå som Putin kan vara ett första symtom. Men det visade sig att Putin i andra sammanhang - han är en aktiv kampsportare - uppvisar sig i fysisk god kondition, så man fick släppa den tanken. Efter en lång studie kom man slutligen fram till att alla som jobbat åt KGB, precis som Putin gjort, går med denna speciella gångstil. Det handlar tydligen om att en agent är tränad att hålla höger hand nära kroppen för att snabbt kunna dra fram pistolen. Om det plötsligt skulle behövas.

Men jag vet inte om Putin bär matkassar när han varit och handlat. Om han gör det skulle han nog välkomna ryggsäckspåsen, så att han kunde hålla högerhanden beredd.

Jag fick en julklapp av min chef i år, en ryggsäck som det står Luleå på. Den var verkligen fin, med många fack, för papper och pennor och dator. Den går även att vända och bäras som en portfölj. En ny ryggsäck var precis vad jag behövde, min gamla var utsliten, dragkedjorna hade gått sönder och jag hade redan inlett sökandet efter en ny när julklappen damp ner. Hon har verkligen tajming min chef, hon visste vad jag önskade trots att jag inte skrivit någon önskelista.

Som anställd på socialförvaltningen kan man köpa subventionerade kläder på Jobbcenter Södra, som är märkta LULEÅ KOMMUN, Socialförvaltningen. Nuförtiden är jag därför som en vandrande reklampelare för Luleå kommun, det flesta kläder jag har på mig så står det socialförvaltningen på ryggen. Och nu även en ryggsäck märkt med Luleå. Jag gillar det. Det känns som om jag som kommunanställd äntligen är lite jämbördig med folk i privata sektorn, som alltid haft fina vinterjackor med sina företagsloggor på.

Precis som man kan se vilka som är KGB-agenter tror jag att syns det på vår gångstil att vi jobbar i socialförvaltningen. De flesta av oss går lätt framåtböjda med lite hängande huvuden. Vi har så ofta gått omkring och grubblat på andra människors öden, svårigheter och problem att det satt sig i kroppen. Våra huvuden är lätt böjda framåt för att så snabbt som möjligt kunna lyssna på en medmänniskas behov av hjälp. Om det plötsligt skulle behövas.

Det är ju inte lätt att arbeta inom sociala sektorn idag, i massmedia framställs det oftast som att allt bara blir sämre och sämre. Fokusering på misstag och brister är stark och gör att folk i allmänhet får lågt förtroende för vård och omsorg. Och visst finns det problem, det finns bättre och sämre ställen, men generellt sett har vi en mycket bra barnavård, sjukvård och äldreomsorg i det här landet. Och särskilt i Luleå.

Därför försöker jag ändå med en viss stolthet bära ryggsäcken där det står Luleå på, och mina svarta fritidsbyxor, min t-shirt, min varma tröja, min vinterjacka och mina Dobsom täckbyxor, som alla har loggan LULEÅ KOMMUN, Socialförvaltningen, tryckt på tyget. Och precis som Putin går beredd med höger hand stilla, går jag med lite nedsänkt huvud, lätt grubblande, förberedd på allehanda mänskliga problem.

7 kommentarer :

Bert Bodin sa...

Alltså - Jag har nog också börjat tänka på hur jag rör vänsterarmen när jag är ute och promenerar. Särskilt mycket sedan den 12 december, då jag av min chef fick ett så kallat "aktivitetsarmband", som enligt bruksanvisningen "bör bäras på den arm, som är minst aktiv". Alltså är man högerhänt, ska armbandet sitta på vänsterarm och vice versa.

Man vill ju inte riskera att den visar inaktivitet om man sätter den på fel sida.

Sven Teglund sa...

Bra sak att ha, är det arbetsgivaren som kollar upp sen om de anställda rört sig på jobbet? 😊

Bert Bodin sa...

Konspirationsivrare har redan hävdat att vi förmodligen är direktuppkopplade till chefen. Men eftersom jag har HR-ansvar till viss del, och inte är informerad skulle jag tro att det är en myt. :-)

Bert Bodin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elisabet. sa...

Jag lyssnade också till det här inslaget i radion om Putins gångstil och looog stort när det hade uppdagats att hans vapendragare Medveded (har säkert stavat fel) anammat den store ledarens gångstil, detta utan att ha haft någon närmare kontakt med KGB :)

Sven Teglund sa...

Ja, det var kul :)
Han är väl undantaget som bekräftar regeln.

Lena sa...

Och anställda inom en annan förvaltning som vistas ute flera timmar varje dag väntar på att få subventionerade arbetskläde?!?!?!