13 december 2015

Min kulturella höst

Jag känner en stor tacksamhet över all kultur, musik, konst, litteratur som jag fått ta del av under de senaste halvåret, från Musikens Makt i augusti till Bob Hund i helgen. Luleå har ett sådant fantastiskt utbud av bra kultur nuförtiden, naturligtvis beroende på att Kulturen hus finns, nyöppnade Ebeneser etc men man måste komma ihåg att allt hänger på kulturutövarna, utan dem, ingenting.

Här har jag gjort en bildserie kring det jag sett, läst och beundrat denna höst. Allt enligt min subjektiva blick. Här finns också min första fjällvandring på 30 år som jag gick med Lars och Sandra, det var en stor naturupplevelse, likvärdig med all övrig kultur.

En bildserie fylld av tacksamhet.




AMASON spelar på Musikens makt. Jonas som gästgitarrist.



HURULA på Musikens Makt. Makalöst bra, jag var helt tagen efteråt, särskilt av Jonas mäktiga gitarrspel.



STONER av John Williams. Bästa romanen som jag läst i höst.



LARS och SANDRA när vi är på väg in i Padjelanta. Jag är så glad att vi gjorde den här vandringen, det var en mäktig upplevelse. Lars och Sandra är det bästa och gladaste sällskapet man kan tänka sig.



FÄLLA av Pernilla Berglund. En stor läsupplevelse.



PERSONER av Matti Alkberg och Petter Granberg. Årets bästa skiva, som damp ner rakt in i höstens politiska klimat och uttryckte vår frustration.




MATS Wikström och SARA Edström på Galleri Lindberg. Luleås konstnärspar number one.



VASA FLORA och FAUNA i Loungen på Kulturens hus. Härligt udda och bra.



KÖNSFÖRRÄDARE släpper skivan "End of history" på Ebeneser. Årets mest uppmärksammade och hypade rockband från Luleå.



ETERKROPP som bara blir bättre och bättre, med sin krautrock och suveräna tolkningar av den luledepressiva sinnesstämningen.



MATTIAS ALKBERG spelar hård punk på Ebeneser och hyllar Rolf Nilsén,  tillsammans med Ola, Kalle, Anton, Mats, suveräna musiker!



MATS LARSSONs T-shirtar. Min bästa arbetskamrat har ständigt nya och fräna t-shirtar som förgyller vardagen. Det här är en i raden.



TERRY RILEY den världskände minimalisten uppträder här med sin son i Kulturens hus. Magiskt.



ODDJOB i Loungen, höstens bästa jazz. Deras nya skiva "Folk" som är byggd på folkmusik har hyllats och jämförs med Jan Johanssons skivor från 60-talet.



TEG PUBLISHINGs bokbord som Anders stolt visar upp på årets Bok och Bild. Anders och Jonas förlag ger ut mycket av det bästa från Luleås/Norrlands kulturliv.



ROGER MELIN släpper sin bok "Morkulla" tillsammans med flitige förläggaren  PEO RASK, vid årets Bok och Bild. Rogers bok är mycket intressant och läsvärd, handlar om övergrepp på natur och människor i gruvepokernas 1900-tal.



SIRI TEGLUND, vårt älskade barnbarn, och hennes glada pärlplatta som hon gjorde vid ett av höstens besök. Här börjar all kultur, i barnets kreativa sinne.



KONTEXT i EBENESER alltid lika intressant att lyssna på Kerstin Wixes intervjuer med författare på råkalla tisdagskvällar. Här Tomas Bannerhed, som gett ut boken I starens tid, med bilder av Brutus Östling.



KONSTHALLEN i LULEÅ ger oss alla möjligheter till ständigt nya konstupplevelser. Många sådana har getts oss denna höst. Här från en pågående utställning, bilder av hår, en fotoutställning av Sarah Oja, ursprungligen från Luleå.



TILL HÄST GENOM VÄSTERBOTTEN
Delar av Klungan, Sven och Katla, besöker Luleå med sin skröna om skrönorna. Bäst var när de beskrev sin budget som de använde för att söka kulturbidrag, som resulterade att vi alla kunde få en gratis bok.



KARIN MELINs fina broderier som nu pryder vårt hem, efter att hon gått kurser för skapande textilt hantverk. Här ett vackert exempel på hennes skapande.



NEW EYES ON BAROQUE Fantastisk klassisk musik framförd av Nils Landgren, Johan Norberg
mfl



RÖNNGÅRDEN i Kalix, vars personal på ett fantastiskt sätt tog hand om min svärmor under de sista åren av hennes liv. Ett bra exempel på den människovänliga kulturen som finns på äldreboendena, men som sällan uppmärksammas.



DEPORTEES i Kulurens hus. Konserten började med sittande publik men avslutades med att alla stod i bänkarna och jublade entusiastiskt. Det var en väldigt stark upplevelse denna konsert.



BOB HUND, Sveriges bästa liveband avslutar musikhösten med en sjudundrande konsert, som gjorde mig lycklig över att musiken finns och ger tröst i denna mörka tid.



FOLKETS BIO på Kronan. Ett kulturell oas inom filmens värld. Senast, den starka filmen 45 år.




Till sist . Tack LLT för att ni transporterat mig från Porsön till kulturen i centrum denna höst, på ett kollektivt och miljövänligt sätt.


*******

6 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Jag anser mig som en "kulturfarbror", men till din nivå når jag aldrig.

Sven Teglund sa...

Bert, det finns en förklaring att det blev så mycket den här hösten. När jag fyllde 60 i våras fick jag flera presentkort till Kulturens hus av goda vänner. Så jag har delvis haft finansiering genom "kulturbidrag" :)

Ingela sa...

Jag hade planerat in både "Till häst" och "New eyes" men det blev inte av. Kulturkonsumtionen underlättas av att vi numera har tillgång till en liten lägenhet i Skellefteå. Men i stället har jag och näst yngsta legat på sjukhus större delen av november och december. I dag har vi dock fått hopp om att få fira jul hemma, det känns bra.

Sven Teglund sa...

Tråkigt att höra, vilken lång sjukhusvistelse! Hoppas allt blir bra och att ni kan få fira julen hemma!

Eva Nygren sa...

Jag blir lätt grön av avund när jag läser vad du gjort under hösten. Utbudet lär väl finnas där jag bor, Malmö-Lund. Men få ändan ur vagnen är en annan femma. Fint du har formulerat det och fångat det med dina bilder. Vackert! Och jösses jäklar vad ni är kultiverade norröver.

Sven Teglund sa...

Ja här finns så mycket kultur, och jag tror att det är lättare på ett mindre ställe, man får bättre överblick och går när det finns chansen. Men jag blev själv förvånad, så mycket det blev!