torsdag, april 02, 2015

I det blå



Jag tar på mig skidorna och åker ut på fjärden. Dimman ligger tät men jag bestämmer mig för att åka över till Rånön ändå. Efter drygt en kilometer tätnar dimman och fastlandet försvinner i ett töcken utan att jag ännu ser konturerna av Rånön. Jag vänder och sikten är så dålig att jag inte ens ser mina egna skidspår, och jag känner mig en aning lättad när Hästholmslandet dyker upp ur det gråblå och mjölkiga täcket. Skidturen viker av och följer landet mot hamnen i Fotholmen.



Strax innan jag är framme vid hamnen viker jag ut till en sten som ligger en bit ute på havet, där sätter jag mig och vilar en stund. Äter en avakado och dricker lite vatten. Efter en stund ljusnar det och solen försöker tränga igenom dimridåerna och så uppstår den karaktäristiska vita linjen i fjärran.



Det är ett vanligt fenomen på vårvintern, snön ligger på isen och är blåaktig så långt ögat kan se, men när solen tränger igenom molnen vid horisonten lyses en vit rand upp, som skär rakt igenom det blå.

Jag är väldigt förtjust i detta ljusspel, för jag vet att det är väldigt unikt för den plats jag befinner mig på, och för det speciella väder som finns på våren när solens varma strålar bildar dimbankar som i skyar blåser in mot land. Färgspelet med få och begränsade nyanser är helt magiskt, mellan himmel, snötäckt hav och den låga kustremsan.



På långt håll ser jag en mörk prick röra sig, som en skalbagge på väg in i synfältet, och den växer och växer i storlek. Det är en skoter som skär genom tystnaden och som följer skoterleden som går från Fotholmen till öarna som ligger längst ut i havsbandet. Den har ett stort släp efter sig som visar att det inte handlar om nöjesåkning, utan om transport av arbetsmaterial. Det gör det lättare att tolerera det mänskliga inslaget i landskapet.

I övrigt, två korpar som jagar varandra i luften. Jag gissar att det är vårkänslor som drabbat dem.

*********

3 kommentarer :

Bert Bodin sa...

Det norrbottniska blå ljuset måste vara unikt. Jag gillar det skarpt

Sven Teglund sa...

Ja det är nog unikt....men jag tror att det liknar ljuset i Skagen. Titta på Skagenmålarna.

Bert Bodin sa...

Men inte samma varma ljus.