söndag, mars 01, 2015

Välbesökt vernissage i Kalix





Idag känns det skönt, vernissagen är över och den blev väldigt lyckad. Det var mycket folk, drygt 40 personer kom trots att det var samma tid som som Kalla startade i Falun. Jag är imponerad över Kalix, fint engagemang från många konstintresserade och en ljus, öppen konsthall som vetter mot biblioteket och blir lätt för alla besökare att uppmärksamma.
Tack alla som kom, och tack för fina presenter och blommor som förgyllde utställningsbordet.

Lena Bäckström, kultursekreterare, introducerade mig och sedan pratade jag en stund om utställningen. Många verkade intresserade och ställde också flera frågor.

En del av utställningen är akvareller från vackra november. Den månaden upplevs för många som en mörk och tråkig månad, men för mig som akvarellmålare är den norrbottniska november helt underbar. Kylan kommer, den första snön lyser upp och vattendragen börja frysa till och den blå isen blir svart av det begränsade dagsljuset. Solen ligger lågt och sprider akvarellfärg över himlen både förmiddag och eftermiddag, och på kvällen är det mörkaste mörkt. Naturupplevelserna i november är outstanding, vilket man upptäcker om man orkar klä på sig varmt och trotsa den begynnande vintertröttheten.



Lars hälsar välkommen

Den andra delen av utställningen beskriver, som vanligt, mina iakttagelser vid kvällspromenaderna under vinterhalvåret. Det är det speciella ljuset som uppstår när vit snö, mörker, och elektriskt ljus blandas över vardagliga ting som finns i vår omgivning. Det är ting som påminner om människors närvaro; en översnöad bänk, en parkerad Golf, en lämnad cykel, fotspår i snön men just nu ensamt och ödsligt. Jag tror att det är en bra beskrivning av tillvaron för de flesta av oss som bor strax utanför eller långt ifrån centrum. Våra liv levs mestadels i fula och kalla miljöer där vi går omkring och drömmer om semester på varmare breddgrader. Det gäller dock inte mig, som alltid känner mig stressad över att vintern går för fort, när jag ser mina motiv tina bort och rinna iväg i överfulla diken.

Jag får ofta frågan om akvarelltekniken, att den är svår. Det går inte att ändra och korrigera som vid olje- och akrylmåleriet, lagt kort ligger. Ja så är det, att måla akvarell är en utmaning på det sättet att du har en eller två chanser att få det rätt, sedan är kört, färgen förlorar sin lyster eller så blir papperet förstört.

På så sätt tycker jag att akvarellmåleriet påminner i vissa delar om livet i stort. Att försöka planera, förutse och ha kontroll på det som händer under livets gång, men trots alla försök att få en ordnad tillvaro uppstår ständigt oförutsedda händelser som plötsligt ställer en i helt nya och oväntade situationer. Och då gäller det att kunna ta vara på det oförutsedda, acceptera det och sedan göra det bästa av situationen.

Så är det med akvarellen. Plötsligt sugs färgen helt oväntat in i papperet och lämnar en diffus yta, eller så är ytan för blöt och färger rinner ut över alla konturer. Det är då bilden börjar leva sitt eget liv och inleder en kommunikation med mig som finns bakom penseln.

Att måla en akvarell är ett samtal mellan mig och en okänd andre, där målet är att jag får sista ordet i diskussionen men där samtalet fört oss till en plats som förvånar oss båda.







Tack Karin för all hjälp med utställningen!

















******

3 kommentarer :

Elisabet. sa...

Ja, du har verkligen fina alster, Sven! Och ser man på .., är inte självaste herr Miljöpartiet på plats, det var inte illa ,-)

Hoppas att du fick sälja bra.
Ser på en av bilderna att du har kort också ., skulle man kunna få köpa några stycken?
Du kan väl höra av dig på min mail.
bisse151@gmail.com

Bert Bodin sa...

Grattis till en lyckad utställning.

Sven Teglund sa...

Elisabet:Precis, Peter Eriksson kom dit och det var kul, särskilt som han köpte en tavla. Den kanske får hänga på EU-parlamentet.... hoppas jag :)
Jag har alla vykort i Kalix, men när utställningen är klar 19 mars, då skickar jag några till dig.
Bert: Tack, ja det var långt över mina förväntningar.....tänker att vinterbilder snart blir allt mer exotiska nu när klimatet värmer upp på det här sättet.