15 mars 2015

Söndagspodden

Det har varit väldigt fint väder i helgen. Idag bestämde jag mig för att gå en lång promenad i solen och samtidigt lyssna på en podcast. Medielandskapet svämmar ju över med podcasts av alla de sorter, svenska eller utländska. I veckan började jag lyssna på den amerikanska serien Serial. Den handlar om hemsk brott där man aldrig riktigt fått veta vad som hände, till exempel mördare som suttit i 20 år i fängelse men där det finns tydliga tecken på att hen är oskyldig. Jag lyssnade på ett avsnitt, och det var verkligen spännande och välgjort, nästan som en P3 dokumentär, som ofta har liknande teman.

Till dagens promenad valde jag dock Kalle Linds podcast Snedtänkt, "podden som pratar om det ingen annan pod pratar om". Kalle Lind är ett humoristiskt geni som är helt fixerad vid udda saker från 60 och 70-talen, särskilt bortglömda företeelser som idag bara vi äldre känner till och kommer ihåg. Här är några rubriker som hans program handlar om: Om sjuttiotalsporr och ångestsex, Om kiosklitteratur, Subkulturen Göteborg etc. Att lyssna på Kalle Lind är en fröjd och på min promenad idag skrattade jag högt för mig själv ett stort antal gånger. Men, man måste vara ironiker och ha sjuk humor för att tycka det är bra. Så det passar mig.

Som alla vet som känner mig, så vill jag gärna se nya platser. Bara det ligger i eller nära Porsön. Så idag bestämde jag mig för att besöka en ny plats, som jag tänkt mycket på i vinter, men aldrig tidigare besökt, bara kört förbi med bilen, nämligen snötippen på Porsön. Hur ser den ut just nu efter allt detta snöande i februari då snön vräkte ner i Luleå en hel vecka?



Snötippen ligger efter Haparandavägen, en bit från fängelset på Porsön. Det är egentligen en liten myr som ligger lågt mellan två mindre berg. Just nu så är tippen lika hög som berget som ligger där bredvid.

När jag stod där tänkte jag att det är väldigt exotiskt att stå på en snötipp hög som ett berg och med tusentals ton packad snö som transporterats dit från en hel stad i Norra Norrlands kustland. Snö som knappast hinner smälta innan det blir vinter igen. Av förståeliga skäl var jag ensam där idag.

Jag hade naturligtvis med mig en termos med kaffe på dagens promenad. Men det kändes inte så mysigt att sätta sig på snötippen och fika så jag gick vidare genom Universitetsområdet till Porsö centrum, och satte mig på en soffa vid skolan och drack mitt kaffe. Under tiden gick många människor förbi, på väg till eller från ICA. Konstigt nog så var det ingen som tittade på mig, alla verkade upptagna av egna tankar. Men det gjorde ingenting, solen lyste på bänken där jag satt.



********
Andra bloggare om , ,




4 kommentarer:

lars sa...

Fin tur! Det är typ det där vi brukar göra på helgen i Göteborg ifall inget är planerat. Och pga mitt inne i stan så dricks kaffet också på en bänk, kanske iofs uppe i Slottskogen... Podcasten får det ännu mer att likna mina promenader!

Kalle Lind har en väldigt kul blogg på Djungeltrumman: http://blogg.djungeltrumman.se/kulturarbete/

/Lars

Sven Teglund sa...

Jaså, har han en blogg där, det visste jag inte, måste kolla.Han skriver krönikor I ETC ibland vet jag, de brukar vara finurliga.

Jo det är fint med promenader, med kaffe på en bänk. Jag hade inget fikabröd, behöver baka igen, för det är gott med en kokoskaka till.

Ingela sa...

Norrlandspodden ("Mymlan" och Po Tidholm) och "Kaffe och bulle" (Fridolins före valet) är två favoritpoddar. Norrlandspodden om den norrländske mannen från 4 december är klockren.

Sven Teglund sa...

Ingela: Norrlandspodden brukar jag lyssna på, den är väldigt bra,