lördag, februari 07, 2015

Snart dags för utställning i Kalix Konsthall



Jag blev väldigt glad när jag i slutet av november blev inbjuden att ställa ut i Kalix Konsthall. Det var i och för sig med ganska kort varsel och jag har fått fokusera på måleriet i december och januari, vid sidan om allt jul- och nyårsfirande och allehanda snöskottning. Det kanske har märkts att det varit lite tystare på bloggen än vanligt. Men nu har jag 6 nya stora akvareller inlämnade för inramning så det ser ut som jag hinner klart i tid.

Det är lite jobbigt med akvarellmåleri eftersom bilderna alltid ska ramas in med passepartout, glas och ram. Det kräver en rammakare som både har tid och rätt material hemma. Olje- och akrylmålarna har ju lättare, det är bara att sätta en trälist runt om så är tavlan färdig.

Ibland har jag lust att hitta andra former än traditionellt glas och ram. På återvinningen köpte jag häromsistens en skolplansch med namnet "Jesu död". Den är fantastisk, Jesus just nedtagen från korset, och bilden är limmad på masonit, och med en krok för upphängning. Planschen har det lämpliga numret 13. Det är möjligt att jag kommer att experimentera med att köpa in fler gamla skolplanscher och limma mina akvareller på dem istället. Det vore en väldigt fin sak.

Om jag nu får allt färdigt så är det vernissage i Kalix lördag den 28 februari kl 13.00

Notera det och kom gärna och hjälp mig genom dagen. Eller så kan ni se utställningen sen, den pågår till 19 mars. Konsthallen hittar du i Folkets hus, mitt i Kalix.

********
Läs andra åsikter om , ,

2 kommentarer :

Benved sa...

om du skulle limma din målningar, vilket lim skulle du då använda?

Sven Teglund sa...

Ja, kanske vanligt vitt trälim.