17 februari 2015

Kattens hälsobringande effekter

En stor undersökning i USA bland 4000 personer visade att de som har en katt, har 30% lägre risk att få hjärtinfarkt jämfört med de som inte har katt. 30 procent! Katten har tydligen direkt påverkan på blodtrycket och minskar stress. I en annan undersökning så gjorde kattägare över 65 år 30% färre besök till sjukvården än de som inte hade husdjur. 30 procent färre besök! Det är ju en avsevärd skillnad, och jag är tacksam för att vi har katten Sickan i vårt hus.

Men hur går det till egentligen? Hur kan en katt påverka hälsan på ett sådant exeptionellt sätt, är det bara deras lugnande inverkan eller kan det finnas andra förklaringar? Jag har själv sedan Sickan kom in vårt liv upplevt stora förbättringar i min egen hälsa, så något är det.

I gårdagens Vetenskapens värld visades andra delen av "Kroppens husdjur", alla dessa bakterier, mikrober och parasiter som lever inne i oss, främst i tarmsystemet. Vi är ett vandrande zoo. När en människa föds är majoriteten av kroppens celler mänskliga, men nästan direkt tar andra arter över. Hela 90 procent av cellerna hos en vuxen människa kommer från andra arter. Hela vårt immunförsvar styrs av dessa små och osynliga djur, och utan dem skulle vi inte klara oss överhuvudtaget.

I programmet beskrivs hur det moderna västerländska sättet att leva tar död på våra inre organismer. Penicillin, förändrad kost och en ny livsstil har gjort tillvaron för våra små inre vänner allt svårare. De nyttiga bakterierna håller på att slås ut av onda bakterier och leder till flera av våra typiska västerländska sjukdomar.

Människan i tidernas begynnelse, när vi var jägare och samlare, hade inte hål i tänderna. Det finns nämligen en bakterie som bildar en hinna på tänderna och som skyddar emaljen mot angrepp, och jägarna behövde därför aldrig borsta tänderna och slapp därför alla tandhygienister. Men i och med jordbruket, när mjölet och sockret kom in i bilden, slogs dessa bakterier ut och karies har tagit överhanden över munhålan hos i stort sett alla människor över hela jorden. Och dålig tandhälsa innebär inflammationer, som sprider sig och skapar allehanda problem i kroppen.

Forskarna försöker numera locka några av de goda mikroorganismerna till sin sida i kampen mot sjukdomar. Magsårsbakterier kan stärka immunförsvaret, parasiter kan hjälpa oroliga magar och myco-bakterier påverkar depression. Nya metoder, det vill säga transplantation av frisk avföring till sjuka människor har visat sig ha väldigt botande effekter.

En slutsats som dras i programmet är att vi har det alldeles för rent runt omkring oss. Genom ständigt städande, handsprit och sterila miljöer, skapar vi en värld där vi inte längre kommer i kontakt med bakterier och mikrober som finns i smuts, bajs och  natur.  Renlighet gör oss sjuka och allergiska.

Det var då jag kom att tänka på kattens hälsobringande effekter. Tänk er när Sickan är ute en hel natt, smyger omkring i diken, kryper under hus, äter råttor och smaskar i sig inälvorna, dödar fåglar full med parasiter, slåss med andra katter så blodet rinner i pälsen.... och sen kommer in på morgonen, hoppar upp i min säng, kryper ihop på kudden, kurrar och puffar med huvudet i mitt skägg, slickar mig på kinden..... det är då han fyller min kropp med parasiter, maskar, bakterier och mikrober som stärker mitt immunförsvar, sänker mitt blodtryck och gör mig 30 procent friskare.

Sen sover vi sött tillsammans; jag, Sickan och alla övriga miljoner husdjur.

********
Andra bloggare om , , ,



3 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Det är väl ingen tvekan om att vi har tagit i lite väl mycket, när det gäller att "skydda oss".

Triclosan i tandkrämen.
Klorin eller andra så kallade antibakteriella rengöringsmedel i köket,som heller inte används för matlagning längre. Det är de för flotta för.

Lite skit rensar magen. Det har väl aldrig visats bättre än i det där programmet, som även jag följde med intresse.

Och att jag är allergisk mot katter ( i alla fall vissa av dem), trots att jag gillar dem, och gärna gosar med dem ändå, är ett led i min terapi. Tänkte att det triggar mitt immunförsvar.

Skulle gärna ha både katt och hund (som jag också är allergisk emot) om det inte gjorde mig så bunden.

Elisabet. sa...

Det var ett helt fantastiskt program .., vi satt som trollbundna, pv och jag själv!
Och jag tror verkligen på det där .., att inbilla sig att ett decinficerat kök skulle vara nåt att stå efter - hemma - det tror jag inte på. Antibakteriella diskmedel .., handsprit i parti och minut (men säkerligen viktigt på sjukhuset) ..., ja, och så har vi ju sigge nilsson ,-)

Elisabet. sa...

Det var ett helt fantastiskt program .., vi satt som trollbundna, pv och jag själv!
Och jag tror verkligen på det där .., att inbilla sig att ett decinficerat kök skulle vara nåt att stå efter - hemma - det tror jag inte på. Antibakteriella diskmedel .., handsprit i parti och minut (men säkerligen viktigt på sjukhuset) ..., ja, och så har vi ju sigge nilsson ,-)