fredag, december 12, 2014

Om behovet av fastan



Jag har svårt att se fram emot det klassiska julfirandet. Att äta massor av god mat, dricka julmust, få dyra julklappar och se Kalle Anka klockan tre. Idag frossar vi ju hela året, jag vet inte hur mycket god mat jag satt i mig under det här året, hur många goda glas vin jag druckit och hur många saker jag köpt åt mig själv och andra.

Det var en hel annan sak på den tiden när man var överlycklig för att få en läsk på julafton, den och så den man fick till påsk. Hur ska vi hantera julen idag, frosseriets höjdpunkt, när vi frossar kopiöst hela året? Vem kan bli glad över en skinksmörgås längre? Kalle Anka när man kan se tecknat varje dag hela året? Julmust när vi har mys med godis, läsk och chips varje fredag?

Jo, jag tror att vi måste återupprätta bristen, frånvaron av det goda. Jag föreslår att december i fortsättningen blir en fastemånad, typ ramadan, där vi bara får äta mat som vi inte gillade i skolan. Alltså, från den 1 till 23 december, så äter vi gröt till frukost, spenatsoppa med ägghalva till lunch och leverkaka till middag. Samma meny hela månaden. Bara vatten till maten, ingen läsk, inget vin eller öl.

Dessutom ska teven var stängd hela månaden, biograferna igenbommade och inga julkonserter. Inget roligt under hela månaden.

Och så efter en lång fastemånad så blir det julafton! Tänk frukosten med löjrom, kalvsyltan och den gravade laxen. Ingen havregrynsgröt längre! Tänk julmiddagen med skinkan, lutfisken, pajerna och sillen. Ingen leverkaka! Och så på eftermiddagen, att slå på teven som stått svart och mörk under en hel månad, och Kalle Anka springer omkring igen, vad vi kommer att skratta!

Det svenska folket har förlorat förmågan att fasta, att begränsa sig. Vi sväller över alla breddar och konsumismen har inga gränser. Och ju mer vi konsumerar desto mer missnöjda blir vi, eftersom vi för länge sedan förlorat kontakten med våra grundläggande behov.

Julen kan bara bli en betydelsefull jul igen för oss om vi inför en månatlig fasta.  Att införa en begränsning av våra omättliga begär.

********


4 kommentarer :

Bert Bodin sa...

Men jag då? Som är måttfull hela året. Äter välling till frukost och gröt till middag. Ska du nu förmena mig lite gott?

mossfolk sa...

Så sant skrivet. Nu skulle jag väl förvisso inte vilja ha en fastemånad mitt i den härliga adventstiden, men däremot kanske en måttlighet under hela året. Det är samma sak med julklappar. Hur ska barnen kunna uppskatta sina julklappar när de får saker nu och då under hela året, ett paket om dagen under hela december (paketkalender) och så ett berg med paket på julafton. Och hur förväntas de reagera när de vuxna på julfirande nummer tre plirigt berättar att snart kommer tomten...

Sven Teglund sa...

Bert: Du måttfull! Jag har faktiskt sett många lyxtallrikar som du delat under året :)

mossfolk: Ja, måttligheten, den måste in igen. Men det är svårt, folk har tappat kontrollen över sina liv. Mera, mera, oftare, oftare.....vi lider alla av ett svårbehandlat beroendetillstånd!

Ingemar Dahl sa...

Haha! Ska ta fasta på detta! Nästa år...