fredag, december 26, 2014

Annandagen



I dag är det en annan dag, inte just denna dag. Juldagarna är speciella, de följer sina mönster, men de är alltid annorlunda än förra årets, traditionerna till trots. Mycket händer på ett år, men det händer också allt mindre, i varje fall i mitt liv. Det är väl åldern. Men jag låter också rutinerna ta över allt mer, till skillnad, tror jag, mot många andra. Jag vill uppleva allt mer inåt och allt mindre utåt, är inte längre så beroende av att det händer nya saker, i verkligheten.

Mitt liv blir alltmer drömlikt. Reser hellre jorden runt med hjälp av resebroschyrer, reseskildringar och Google maps än att jag beställer verkliga flygbiljetter. Tycker att det är lättare att uppleva något i kända marker och försöker fylla mitt liv med hemmaplanslösningar. Och jag läser hellre kokböcker om goda maträtter, och låter det stanna där, än jag utsätter mig och andra för att försöka laga dem. Ingen kan överträffa fotot på maträtten i den moderna kokboken.

Jag läser romaner om människor som har intressanta liv, jag läser om historiska händelser och kulturella analyser av krig och politiska skeenden medan jag dricker mitt kaffe i lugn och ro hemma i min fåtölj.

Jag drömmer om långa strapatsrika vandringar i fjällen, i Sarek, med tält där jag vadar över vattenstrida jokkar eller gör pilgrimsvandringen Santiago de Compostela. Alla äventyr paketerar jag framför teven i form av dramatiserade filmer där allt händer, naturfilmerna, reseskildringarna, äventyrsfilmerna, allt det som jag också kommer att göra någon dag. Men det får bli en annan dag.

Det är så härligt att ha allt kvar, allt det som jag vill se och uppleva. Man vill ju ha något att se fram emot nästa år också. Och massor av promenader och utflykter ska det bli, var så säker.
.
Jag kommer att göra slag i saken, det lovar jag.
Men inte idag.
Det får bli en annan dag.

**********