torsdag, november 27, 2014

Uppföljning av "Hur mycket är ett glas"

I augusti skrev jag ett inlägg,"Hur mycket är ett glas" Jag hade varit på Bishop Arms och tagit ett (två) glas vin och upptäckt att det fanns en vit linje som märkte ut var gränsen går för "ett glas vin". Jag blev glad eftersom jag hädanefter slipper oroa mig för jag ska få för lite i glaset, nu var det standardiserat.

Men sen började jag fundera på om Bishop Arms satt strecket på rätt ställe? Finns det riktlinjer för hur mycket ett glas vin är? Ja, det visade sig att i Sverige är det bestämt att ett glas vin är 15 cl medan det i England är ca 18 cl. Men hur mycket får man i glaset då på Bishop Arms, en engelsk krog i Sverige?

Så jag bestämde mig för att undersöka frågan och redovisa resultatet. Jag hann inte göra det före valet som jag lovat men igår så besökte jag krogen och hade då med mig utrustning: en liten burk fyllt med 15 cl vatten.

Forskningsmaterial: En burk med 15 cl vatten

Så det var bara att köpa ett glas vin, som denna gång var fyllt exakt till strecket, varken mer eller mindre. Jag drack upp innehållet (gott!) och hällde sedan i 15 cl vatten från burken. Och......heureka!!....det saknades faktiskt en rejäl bit upp till strecket på glaset, enligt ögonmått motsvarande ca 3cl.

Glaset med 15 cl vatten, en bit kvar till strecket
Jag kan därför med säkerhet gränsande till visshet, (som Leif brukar säga),  meddela Luleås växande befolkning att Bishop Arms följer den engelska standarden, ett glas vin är 18 cl!!

Nu kan ju det här tyckas vara en liten fråga i ett världsperspektiv. Men säg inte det! Frågan om mängden i glas kan ha stor betydelse och till och med behandlas i Sveriges domstolar. Se denna artikel från Dagens Nyheter. Den krogen i Sollentuna skulle man gärna vilja vara stamgäst hos!

2 kommentarer :

Bert Bodin sa...

Annars hade jag kunnat fråga Henke. Men skönt att denna betydande fråga blev belyst.

Sven Teglund sa...

Bert: Som svensk man frågar jag aldrig. Varken om vägen eller antalet centiliter. Så det här var enda möjligheten för mig.