torsdag, oktober 30, 2014

Mattias på Lillan en kväll i oktober



Onsdag kväll i slutet av oktober. En kamrat ringer mig och undrar om jag vill följa med till Lillan och lyssna på ett samtal med Mattias Alkberg. Efter en viss tvekan bestämmer jag mig för att anta erbjudandet. Jag brygger lite kaffe i en termos och tar med mig, man kan aldrig veta om det går att få en riktig kopp kaffe på ett kulturevenemang.

När jag kommer in på Lillan strax före sju är det redan nästan fullsatt. Sätter mig vid ett bord tillsammans med min kamrat bjuder honom på en kopp kaffe. Och så börjar föreställningen.

Jag är helt oförberedd på vad som komma skall. Det är i en talkshow kallad ”Vi tar ditt liv” som består av en serie samtal med kända Luleåprofiler, där publiken får ta del av dennes bakgrund, liv och historia. I kväll är det som sagt Mattias Alkberg som ska intervjuas av Kerstin Wixe.

Först kommer en skådespelare in på scen och det är till min glädje Nora Bredefeldt, som jag känner sen tidigare och som växt upp på Porsösundet. Hon gör en helt suverän introduktion av vad som ska hända under kvällen och lyckas med sin närvaro fånga och engagera publiken på bara några minuter. Vi får tillsammans lära oss hur vi ska applådera och räkna ner från fem till 0 inför alla inslag på scenen. Enkla medel men väldigt effektivt för att skapa en gemenskap bland oss alla. Nora presenterar ytterligare två andra skådespelare, Philip och Vilde, alla tre från Lule Stassteater och så kvällens musiker, Björn Sjö, även han en känd luleprofil.

Det hela går ut på att Mattias intervjuas utifrån sin livsbana, om sin familj och uppväxt, särskilda minnen från livet och om hur det kommer sig att han blev musiker och poet. Han berättar om viktiga händelser under livet, både positiva och negativa, och vad som har påverkat och format honom till den person han är idag.



Efter en stunds intervju stannar det hela upp, skådespelarna tar över och genom improvisationsteater dramatiseras Mattias berättelse. De är helt fritt kring det minne som han nyss berättat och det görs på ett fantastiskt kreativt sätt. De använder ständigt olika stilar; punk, balett, buskis, opera etc som utgångspunkt för sina korta skådespel och tillsammans med Björns Sjö:s musik skapas härliga visualiseringar av Mattias berättelser. Det är stor humor, glädje men också allvar och en väldig värme.

Jag blir starkt påverkad av föreställningen. Mattias Alkberg är verkligen en människa som kan formulera viktiga saker om livet och skapandet. Allt han säger känns så äkta och är uttryckt utan skyddsnät och utan förbehåll, och han väjer inte för det som varit svårt och det han fått kämpa med i livet. Allt han gjort inom musiken och poesin har djupt politiska och etiska dimensioner, och han har ständigt undvikit kommersialism till förmån för kvalitet och konstnärlig integritet.

Samtidigt är det så kul att han äntligen börjat få den uppskattning i Sverige som han är värd, som visat sig bl.a. genom spelningen på Dramaten i vintras och Bergman-stipendiet i somras. Det blir så uppenbart den här kvällen, att en av Sveriges främsta inom musik och poesi bor i Luleå. Och här trivs Mattias: "Det är så fult här i Luleå, kallt och så lite folk, så det är lika bra att man gör nåt vettigt av situationen" Det vill säga i Mattias fall, skriver, spelar och ger ut skivor!

********

Inga kommentarer :