onsdag, september 10, 2014

Politisk värmebölja


Flykting från varmare länder

Den sommarvärme som vi går och längtar efter större delen av året, låg still över oss i flera veckor i sommar. Det är konstigt att när värmen äntligen kommer till oss i norr och stannar en längre period, då känns det nästan som det vore fel på något sätt, nästan som en slags kränkning av våra gränser från främmande makt. Något utländskt, ofta kallar vi den ryssvärme, ibland något medelhavsaktigt.

Det är betydligt enklare när det som vanligt är kallt häruppe så att vi kan resa till ett annat varmt land, och stanna där en vecka eller så. Då har vi bättre kontroll, hur länge vi utsätts för värmen har vi bestämt redan när vi bokade charterresan. Vi svenskar gillar nämligen att ha kontroll på det mesta.

Man kan ju fundera på om rasistpartiet sverigedemokraterna haft draghjälp av sommarens extrema värme, att många otrygga människor på landsbygden känt en slags omedveten upplevelse av att vi redan är invaderade av utländska och främmande element. Jag hörde två kvinnor samtala utanför Coop i Kalix, efter sex veckors ständig värme, och de var överens om hur FRUKTANSVÄRT det var med denna värme, de fick ingenting gjort, de kunde inte sova på nätterna, och benen var svullna över alla gränser. När jag hörde deras retorik så kände jag igen den från sverigedemokraterna, ungefär som de upplever invandringen.

Det gör mig orolig att september fortfarande är så varm även här uppe i norr. Hur ska det gå med valet nu? Jag hoppas på en riktig köldknäpp innan söndag, så folk röstar vänster som de gjorde förr, innan klimatförändringarna.

Jag är övertygad om att folk blir höger av värmeböljor, man tar lätt på livet och tror att var och en kan klara sig själv och bara sitta och pimpla vin på uteserveringar. Vänster blir man av kyla och umbäranden. En dag mitt i januari när det är 30 grader kallt då är solidariteten och behovet av gemenskap som störst. Varför lägger vi inte valdagen i januari? Då skulle det bli andra bullar.  Och man förstår ju varför Alliansen är helt ointresserad av åtgärder mot uppvärmningen av klimatet, de vill ju inte motverka sig själva.

Min kompis på jobbet brukar säga, tänk häst, inte zebra när du hör hovar klappra förbi utanför fönstret. Det är hans sätt att påpeka att man inte ska tänka det värsta, utan det mest troliga alternativet. Det är lätt att tänka zebra inför det här valet när man tänker på rasisterna och nazisternas som tagit allt större plats i samhället.

Men jag väljer att tänka häst: det troligaste alternativet är att Feministiskt initiativ kommer in i riksdagen och de kommer att rida in i huset som värsta polisinsatsen och skrämma sverigedemokraterna på flykten. Och faktiskt, det är lika bra att de flyr till något varmare land på en gång, för sådana flyktingar vill vi inte ha här.

********
Andra bloggare om , ,

3 kommentarer :

Bert Bodin sa...

Alltså - Jag har börjat fundera...

Är man ...


..rasist, ...

..när man ogillar SD:are, fl'åt ... RSD:are?

Sven Teglund sa...

Bert: Njae....det är väl deras åsikter som vi ogillar, inte personerna......

Bert Bodin sa...

Å andra sidan, Sven ....

De som ogillar muslimer kallas rasister.

"det är väl deras åsikter som vi ogillar, inte personerna......"