onsdag, augusti 06, 2014

De fredlösa

Det finns en del som anser att vi borde ta debatten med Sverigedemokraterna. Genom att avslöja deras lögner, missförstånd och felaktiga beskrivningar av invandringen så ska folk till slut genomskåda dem och sluta rösta på dem.

Socialdemokraten Shapoor Azad skriver till exempel i en debattartikel att vi borde sluta vända ryggen mot rasismen, och i stället titta rakt in i ögonen på den. Lyssna på deras tal, prata med dem i sociala medier och sätta strålkastaren på dem när de samlas på gator och torg. Att vi inte lyssnar på sverigedemokrater, tystar ner dem och vänder ryggen mot dem hjälper inte.

Jag har svårt att förstå hur en sådan debatt skulle se ut. Det handlar ju faktiskt om rasister som inte erkänner människans lika värde, som har vedervärdiga värderingar och som förlägger allt ont hos de "andra", det vill säga de som inte ingår i ett idealiserat vi, den svenska vita nationen. Menar verkligen debattören att vi skulle sätta oss ner vid samma bord som sverigedemokrater och låta dem dra ner oss så djupt att vi måste sitta och argumentera för att alla människor är lika värda?

Nej, glöm det. Det har man nu försökt i flera år. De flesta debatter som jag sett på tv, mellan Jimmy Åkesson och de andra partiledarna, har han vunnit. Han lyckas oftast framställa sig själv som en underdog, en representant för vad vanligt folk "egentligen" tänker och tycker medan de andra politikerna framstår som en maktelit. Dessa etablerade politiker klarar inte av att dras ner på sverigedemokraternas debattnivå. De blir frustrerade och hittar inga vettiga motargument, vilket får dem att istället blåsa upp sig själva och framställa sig som moralisk överlägsna. Och det är då som Jimmy Åkesson går segrande ur striden, när det blir uppenbart att det han sagt om det uppblåsta etablissemangen verkligen stämmer. Och då vinner han röster hos människor som känner sig underlägsna, drabbade av den ekonomiska politiken som lett till ökade klyftor i samhället.

Men vad ska vi göra då? Ja, vi måste protestera mot sverigedemokraterna på alla sätt som är möjliga. Naturligtvis måste vi säga emot och debattera med alla personer som öppet driver rasistiska uppfattningar. Men det kommer aldrig att ge resultat eftersom rasism inte bygger på förnuftsargument utan på känslor, främst av rädsla, hat och aggressioner.

Istället ska vi ska ge sverigedemokraterna det värsta och mest effektiva behandling som funnits i Sverige sedan medeltiden. Vi utlyser alla sverigedemokrater, både deras politiker och de som röstar på partiet, till "fredlösa". Att vara fredlös innebär att du är "ingen", du står utanför den mänskliga gemenskapen, ingen ser dig, talar till dig eller låtsas om att du finns.

Vi ska också ta ifrån dem namnet. I fortsättningen kommer vi inte att kalla Jimmy Åkesson vid namn, utan bara benämna honom som partiledare. Partiets namn kommer alltid att uttalas med prefixet rasistpartiet. Rasistpartiet sverigedemokraterna. Partiledaren för rasistpartiet sverigedemokraterna, de fredlösas parti.

Att bli nonchalerad är det mest obehagliga situation som en människa kan hamna i, och hon gör allt för att få komma tillbaka till gemenskapen igen. För en sverigedemokrat skulle det betyda avbön, och ett löfte om att aldrig, aldrig mer värdera andra människor lägre än sig själv. I så fall får hen komma in i värmen igen.

8 kommentarer :

Elisabet. sa...

Men om jag vore sverigedemokrat, då skulle detta inte alls fungera för mig .., tvärtom, jag skulle säkerligen känna mig utfrusen, men i stället då söka mig ännu närmre till Gruppen. Och vilket hat det skulle bli.
För inte vill man väl att människor ska skippa ett parti av enbart rädsla att bli utfrusen? Nja.
Jag tror mer på att vässa argumenten.

Sven Teglund sa...

Elisabet: Problemet är vilka argument du ska använda mot ren dumhet. Deras rädsla för invandringen, att de ser det som stort hot, bygger ju inte på någon som helst faktagrund. Istället bygger de sina teorier på primitiva känslor, inte på förnuftet. Hittills har inget argument bitit på dem, tvärtom. Jag tror att man ska möta dem med starka känslor av avsky och avståndstagande, i alla sammanhang. De ska inte normaliseras som vilket parti som helst.

Elisabet. sa...

Nja, Sven .. jag tror inte på utfrysning som metod. Jag tror som sagt bara att det skapar mera hat och känsla av utanförskap.

Det värsta med SD är att J.Å, är en så himla skicklig debattör, hade dom haft någon av de övriga som partiledare, ja, då hade det aldrig gått lika bra!

Men utfrysning - nja - jag tror ändå på vässade argument.
Fryser vi ut dem, då kommer dom bara att växa sig ännu starkare .., jag har ännu aldrig träffat någon som säger sig ska rösta på SD, men det finns säkert i alla våra bekantskapskretsar?

Elisabet. sa...

Ps. Just nu kom pv in efter att ha plockat björnbär. Han berättade att han hade mött en av grannarna - en riktigt trevlig man - och hans kompis .., dom var på väg ner till havet. Båda bar t-shirts med reklam för SD. Jaha, där ser man. Nu blev jag rent av chockad. Ds.

Sven Teglund sa...

Elisabet: Ja de är väl ca tio procent sympatisörer nu. De har ju fått otroligt mycket negativt press, och deras företrädare gör bort sig hela tiden. Men det verkar bara stärka dem, och det övriga politikerna har egentligen ingen bra strategi. Vad jag menar är att vi inte ska fokusera på "deras" frågor, utan nonchalera dem, och istället driva viktiga frågor som antirasism, feminism och social rättvisa. Då hindrar vi att de får uppmärksamhet, för de verkar får nya röster även på negativ uppmärksamhet.
Ovanligt ändå att folk går omkring med SD reklam som era grannar. Otrevligt!

Elisabet. sa...

Jo, du .., nu gäller det att vässa argumenten :) Jag får nog skaffa en tröja med mitt partival på.

Bert Bodin sa...

Jag tycker detta är skitsvårt. Vad jag inte förstår är hur så många, som går på det dravel som kommer från RSD. Visst har de en skicklig ledare med hemska baktankar. Men i övrigt verkar ju alla som svansar kring honom, liksom de som kandiderar ute i t.ex. kommunerna rena skämten. Inser inte folk det, så har vi väl det så illa ställt här i landet. DET skrämmer mig.

Sven Teglund sa...

Bert: Ja, det är verkligen skrämmande att folk inte inser hur tokigt allt är. Hur kommer det sig? Men vad bra att du ändrat deras beteckning till RSD :)