söndag, juni 15, 2014

Utställningen som Henrik Kruusval missade

Foto:Lars Teglund

Idag avslutar jag min konstutställning på Porsön Pizzeria. Det har varit ett väldigt kul projekt och en det blev en satsning som gick hem. Det var fullsatt på vernissagen och sedan har massor av människor sett tavlorna i samband med att de ätit pizza. Projektet blev även omskrivet i tidningen och jag blev intervjuad i TV24.

Nu är ju uppmärksamheten ingen slump, jag har ju haft sönerna i Teg publishing i ryggen, de kan det här med marknadsföring. Det gäller tydligen att skapa något som lockar, i det här fallet var det inte konsten som var huvudsaken utan själva mötet mellan konst och pizza. De roligaste var när Jonas skickade ett personligt brev till Henrik Kruusval på Landet runt och bjöd in honom till vernissagen! Tyvärr kom han inte, men jag är så glad för alla andra som kom; lulebor, porsöbor och f.d porsöbor. Tack alla!

För mig har mötet med familjen Fathi, de som äger och driver pizzerian, varit väldigt spännande och givande. Det har verkligen känts som om det är två helt olika världar som mötts; akvarellen som är något immateriellt och egentligen bara en form av skapad illusion och pizzan, en konkret maträtt som har sitt fastlagda recept och struktur. Men någonstans finns naturligtvis beröringspunkter, kokkonsten och måleriet är skapande verksamheter och båda kan ge upplevelser i magen, antingen i form av mättnad eller en känsla. Och sakta men säkert, efter en lång och trevande inledning kom utställningen att bli något som kändes som något gemensamt för mig och familjen Fathi. Vi har delat glädjen över hur lokalen blivit finare och mer inbjudande när det funnits tavlor på väggarna.

Jag har upptäckt vilken fantastisk familj det är som driver pizzerian på Porsön. Det är ett imponerande slit att hålla öppet alla dagar utom en, från förmiddagen till sent på kvällen, och baka pizza efter pizza i ett oändligt antal. Jag förstår inte hur de orkar och herr Fathi uttrycker också att han är mycket, mycket less. Men de har en gemensam dröm som driver dem; döttrarna ska få hög utbildning och bli läkare eller advokater. Belöningen kommer i nästa generation.

Själv börjar jag nu på nästa konstprojekt. Ett tag funderade jag på om jag skulle måla av alla pizzor som finns på Fathis meny och ställa ut dessa målningar på ett galleri på Söder i Stockholm. Ett nytt möte mellan pizza och konst, fast åt andra hållet. Men så blir det inte, det blir något helt nytt.

Återkommer om ett år ungefär och då ska fan i mig Henrik Kruusvall också komma!

*******
Andra bloggare om , , , ,

3 kommentarer :

Bert Bodin sa...

Jag skulle också bli sur om jag fick en inbjudan med festavat namn.

;-)

Sven Teglund sa...

Tack Bert för att du uppmärksammade mig på det....jag såg absolut inte att jag lagt till ett l för mycket.....så nu har jag uppdaterat!

Jag är säker på att Jonas skrev hans namn rätt....;)

Elisabet. sa...

,-)