söndag, juni 08, 2014

Normaliseringar som pågår

Ja, nu är sverigedemokraterna uppe i 10 procent av befolkningen. Det är lika mycket som andelen svenskar med alkoholproblem.  Och precis som med alkoholmissbrukare är de flesta dolda, det är bara några som syns på stan som uttalade rasister, de flesta andra kan finnas var som helst utan att man märker det. Det kan vara en granne, släkting eller någon arbetskamrat som är dold sverigedemokrat eller alkoholmissbrukare utan att man vet om det.

Ibland kan man misstänka att någon har alkoholproblem om denne på alla fester super mer än de flesta och slocknar i förtid i något hörn. En sverigedemokrat kan man känna igen på att hen plötsligt börjar prata om det oerhörda med att man inte längre får kalla en chokladboll för n*boll, trots att det var helt okej på 50-talet. Sådana frågor upprör sverigedemokrater mer än fattigdom och offer för krig och orättvisor.

Nu när det är så vanligt med alkoholmissbruk och sverigedemokrati, så verkar många tänka att det är lika bra att normaliserade det hela. Att dricka vin till lunch och middag varje dag har gjorts till något normalt och ingen höjer på ögonbrynen längre när folk sitter på en uteservering och pimplar öl mitt på en tisdag. Skillnaden mellan alkoholmissbrukaren och en vanlig svensk är snart nog försumbar. 

På samma sätt är det med nazismen. Förr ansåg skolverket att nazismen inte fick predikas i skolorna för det följde inte skolans värdegrund, människornas lika värde och en demokratisk människosyn. Nu har man ändrat sig. Nazism och rasism räknas som en åsikt bland andra och skoleleverna är tvungna att sitta ner och lyssna på sådana uppfattningar. 

Och precis som med alkoholkonsumtionen så anpassar sig svenskarna och normaliserar det hela. Fler och fler dricker mer och mer. Och allt fler anammar rasistiska och främlingsfientliga åsikter. Till och med sveriges television börjar undra om inte invandringen gått för långt.

Normaliseringen av sverigedemokraterna pågår just nu bland många i befolkningen. Jag ser fler och fler män med "nazi haircut", det vill säga det hårmode som Himmler införde, snaggat på sidorna och en stor kalufs uppe på huvudet. Till och med småbarn får den frisyren när föräldrarna får bestämma.

Samtidigt fylls våra städer av bilar gjorda för krig. Jag tänker på de enorma suvarna som invaderar gatorna med sina pansarliknande konstruktioner. Stora huvar, grillar med massor av skyddsplåtar, en mankhöjd likt en lastbil och så dessa små flak med utrymme för soldater med sina automatvapen. Varje gång jag ser en sådan bil med flak i stan så tänker jag på sverigedemokraterna och den normaliseringsprocess som fortgår framför vår ögon.

När Jimmy Åkesson kom till Luleå var det inte hans tal jag blev rädd för, det lyssnade jag inte på, inte heller den lilla talkören som stödde honom brydde jag mig om, utan det var den svarta skåpbilen med tonade rutor som sakta gled in på torget som skrämde mig. Här kommer en rasist glidande i en bil som allt fler svenskar trånar efter, bilar som signalerar hot och aggressivitet.

Så är det med normaliseringsprocesserna. Plötsligt ser ingen något konstigt i att folk kör omkring med jeepar mitt i stan av den sort som används i krig världen över. Ingen tycker det är konstigt att dricka öl och vin mitt på ljusa dagen. Ingen tycker det är konstigt att barn har samma frisyr som Himmler. Sakta förskjuts vi åt det håll som trots allt bara tio procent av befolkningen befinner sig i.

9 kommentarer :

Elisabet. sa...

Ja, du Sven ..,. du kan du.
Kram på dig.

bettankax sa...

Historien upprepar sig. Tyvärr.

Bert Bodin sa...

Bra, Sven! Det ligger mycket i vad du säger.

Men har du tänkt på att talibanskägg också börjar bli "normalt". Nu senast såg jag en bild på simmaren Frölander med ett fult rufsigt helskägg. Och andra följer efter. Snart blir det normalt och vi ser inte talibanerna bland oss. ;-)

Sven Teglund sa...

Elisabet: Kram på dig också!
bettankax: Men den här gången ska vi förhindra det!
Bert: Haha.....jag tänkte också lite på skägg men så bestämde jag mig för att det är hipstersskägg.....alltså nostalgi till jordbrukarsamhället:)

Steel City Anna sa...

Bra skrivet! Håller med om hipsterskägget.

Sven Teglund sa...

Steel City Ann: Tack!

David sa...

De udda vågar sig allt mer ut ur skuggorna och är inte lika rädda för att visa sig. Det kanske också är en del av normaliseringsprocessen?

David sa...

De udda vågar sig allt mer ut ur skuggorna och är inte lika rädda för att visa sig. Det kanske också är en del av normaliseringsprocessen?

Matten och Nelsson. Tankar i nutid. sa...

Tack Sven för att du ger mig argument som jag inte själv kan komma på. Så bra skrivet./Anna-Carin