tisdag, maj 06, 2014

Utställning på Porsön Pizzeria



Lördag den 10 maj är det vernissage på min utställning på Porsön Pizzeria. Det är akvareller i huvudsak med motiv från Porsön. Alla är varmt välkomna på vernissagen kl 14.00.

När jag började måla min nära omgivning på Porsön, så var pizzerian en av mina första motiv. Sedan dess har jag länge gått och funderat på att jag skulle vilja ställa ut mina tavlor där. Lokalen, med en avlång form, skulle kunna passa. Till slut vågade jag gå in och fråga ägaren herr Fathi om det vore möjligt att få ställa ut där. Till min förvåning kände han till mina akvareller. Han hade sett artikeln i tidningen om min tidigare utställning och till och med klippt ut ett foto av akvarellen Porsön Pizzeria och ramat in den. Jag blev rörd över detta och förstod att en utställning måste bli av.

Men det har inte varit lätt. Jag fick inte spika i väggen hur som helst, tapeten kunde skadas. Och ljuset från fönstren blänkte i tavlornas glas och jag fick förbereda för att på vernissagen täcka fönstren med vit kartong. Att få till stånd en lämplig miljö för utställning på en pizzeria var svårare än jag trodde, men herr Fathi har hela tiden varit hjälpsam och vi har löst problemen efterhand.

Pizzerian är en speciell plats. Det är många människor som dagligen strömmar genom dem och får sin goda, billiga och vardagliga mat. Pizzerior kan överleva under små ekonomiska förhållanden. Herr Fathi till exempel, jobbar alla dagar till sent på kvällarna förutom måndagar, den enda dagen pizzerian är stängd. Pizzerian är ofta en familjeangelägenhet och alla hjälps åt för att få det att gå runt. Pizzerian är därför på många ställen den enda kvarvarande mötesplatsen – särskilt på ödsliga stadsdelstorg eller hos alla halvt utdöende orter i hela Norrlands inland. Pizzerian är det öppna och tillgängliga rummet.

Det är väldigt roligt att nu ställa ut mina akvareller på Porsön pizzeria. Det känns som mina bilder av vardagsmiljöerna på Porsön passar bra till en Capriccosa eller Quattro Stagioni.

***********


5 kommentarer :

Elisabet. sa...

Ja, dit hade man gärna gått och tittat och beundrat - och förstås köpt en pizza med sardeller - av herr Fathi.

Sven sa...

Elisabet: Ja han har goda pizzor!

Anonym sa...

Du målar så fina akvareller Sven, och det ska bli ett nöje att se dem över en capricciosa.

Och hurra! för alla tappra pizzeriaföretagare! En sommar i min ungdom cyklade jag och min goda vän genom Sverige och på de flesta små orter fanns inte något annat matställe än en pizzeria. Men de höll öppet och såg till att vi fick varm mat i magen och orkade cykla några mil till. Som du säger: de driver restaurang där andra inte tycker det är lönt, och de har nog en viktigare roll än vi förstått och erkänt i att hålla liv i småorter runt om i Sverige.

Anonym sa...

Skulle ju undertecknat:
/Therese

Sven sa...

Therese: Tack! Ja, tavlorna passar bra till en capricciosa! Precis, pizzeriornas betydelse är underskattad, de finns bara där och massor av folk äter där. De är viktiga mötesplatser, tillsammans med thairestauranger, överallt i norrland. Jag har fått en inblick vilket otroligt slit det är att driva en pizzeria, alla i familjen finns där varje dag, utom måndag, till 21 på kvällen. Det är imponerande.
Det har blivit så att det är själva utställningen på pizzerian som är konsten, mer än tavlorna. Jag funderar på att måla av hela hans meny, varje pizza i akvarell, och ställa ut på ett galleri. Och hänga tavlorna högt i taket där menyerna brukar hänga :)