20 april 2014

Tre röster på plan

Det är svårt att rösta när man bara har en röst. Jag skulle gärna rösta på Fi för de har den bästa och modernaste politiken, ut med rasisterna in med feministerna. Men då kanske det blir så att de rödgröna inte vinner valet med tillräcklig majoritet och så sitter Alliansen kvar med stöd av SD. Och det vill jag ju inte, det vore fruktansvärt. Så därför är  jag beredd att ge en röst på S för deras förmåga att styra landet och hålla i regeringsmakten. Men helst vill jag nog också rösta på V för deras kloka motstånd mot vinster i välfärden.

Jag sammanfattar, jag vill gärna rösta på Fi för deras politik behövs, jag vill rösta på S för att de är bäst på att regera och V kommer jag att rösta på för deras tydliga motstånd mot vinster i välfärden. Hur ska jag göra?

Idag är det allt för mycket antingen eller. Två alternativ, rödgröna eller alliansen, försöker kapa åt sig min enda röst. Det innebär att det blivit en rigid blockpolitik och en väldig triangulering där båda blocken slätar ut sin politik till max bara för att komma åt denna min enda röst. Risken är stor att det tippar över mot det andra blocket och därför får det helt enkelt inte skava någonstans i det politiska mittfältet.

Därför måste demokratin helt enkelt uppgraderas och moderniseras. Mitt förslag är att varje röstberättigande  får t r e röster att använda istället för en. Då skulle jag kunna lägga en röst på V för deras motstånd mot vinster i välfärden, en röst på Fi för deras kloka politik och en röst på S för att de ska hålla i regeringen. De tre rösterna har olika valör; första rösten motsvarar  0,5 poäng, andra rösten 0,3  och den tredje 0,2. Sammanlagt ett poäng från varje person.

Ett sådan förändring skulle totalt slå sönder blockpolitiken. Ingen valstrateg skulle längre ha en aning om hur rösterna kommer att slå. Med tre röster som har olika valör skulle det bli alldeles för komplicerat, lika bra att lägga ner alla opinionsundersökningar före valet, för de säger ändå ingenting om resultatet. Det blir omöjligt att förutsäga hur jag och alla andra svenskar kommer att fördela våra tre röster på valdagen.

Ungefär som om SM-finalen i hockey skulle stå mellan Luleå, Skellefteå och Färjestad på samma gång. Tre målburar på plan där en ligger på mittlinjen och sen är det alla mot alla. Ingen kommer att veta om det är försvarsspel eller anfall. Eller kanske icing.

I ett sådant läge skulle varje parti vara tvungen att tänka på sin egen politik, vad de vill genomföra, utan att ta  hänsyn till andra partier eller till medelklassen i storstäderna eller opinionsundersökningarna i tidningarna. Det kommer enbart att handla om att presentera ett bra alternativ som drar till sig röster, antingen från de som helt tror på deras alternativ, eller de som delvis tycker att det är bra eller de som bara vill lägga 0, 2 poäng.

Kunde inte dessutom själva röstningen ske via TV på valdagens kväll i direktsändning. Det parti som vinner får sitt partiprogram tonsatt av Benny Andersson. Jag tror att det skulle bli en väldig stor succe´ och valdeltagandet skulle höjas rejält. Särskilt om Pekka Heino blir programledare.

**********
Andra bloggare om ,

2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Jadu ... Den där idén var inte dum. Måste fundera vidare.

Karin på FOX sa...

Riktigt bra förslag! Står själv inför samma tankeställning som du vad gäller de för hand liggande alternativen. Har alltid röstat V, förutom ett kommunval på MP. Kanske jag följer mina döttrar och försöker ger Fi en chans ändå.