8 april 2014

Nya upplevelser på gång

Oberoende vem man frågar nuförtiden vad de tycker bäst om här i livet så får man svaret: "Uppleva nya saker, träffa nya människor och resa till nya ställen".

De flesta beskriver sitt liv i ett slags shoppingtermer, det ska vara nytt, nytt och gärna exklusivt. Upplevelser som vi har i vardagen de räcker inte längre till, istället köper vi med fördel upplevelser via företag som för detta ändamål skapat en hel industri, upplevelseindustrin. Det är ute med presenter i form av "materiella prylar", man ska helst ge bort "upplevelser" istället. Och de flesta vill uppleva någonting som de aldrig upplevt förut, gärna något spektakulärt. Sova i en tall. Ligga i en isgrotta. Bada i tunnor ute. Dricka vin som kostar 780 kronor. Äta mat lagad i en stenugn från 1800-talet. Skjuta med en bössa. Allt duger bara du aldrig upplevt det förut.

Det är egentligen otroligt fascinerande att exakt samma dröm numera är nedlagd i varje människa; drömmen om nya upplevelser (som kan göra andra avundsjuka) och drömmen om att träffa nya och trevliga människor (till skillnad mot dumskallarna som dagligen omger oss). Och det mesta av dessa drömmar är förpackade i behändiga resebroschyrer där man kan få allt på en gång: nya upplevelser, kontakt med nya människor och resor till exotiska mål. All inclusive.

Det är nästan ingen längre som säger att de tycker om att träffa samma personer som de alltid brukar umgås med och som de känt sedan urminnes tider. Ingen svarar att det är återseendet, upprepningen och fördjupningen som ger dem största glädjen. Eller att de är nöjda med sitt trygga, stilla och välordnade liv. Sådana människor anses som tråkiga, bakåtsträvare och har inget riktigt berättigande i dagens konsumtionssamhälle. Ingen tjänar på att en sådan person överhuvudtaget finns till.

Jag är en sådan onödig människa. Troligtvis har de betydelse att jag är en man i min ålder, det verkar vara många av oss som saknar intresse att shoppa på nya ställen. Däremot styr vi ofta kosan mot stugan så fort vi är lediga. Vi sitter i timmar och beundrar samma utsikt som vi sett i snart trettio år och umgås med samma gamla grannar som inte förnyat sina skämt sedan Korsnärsgården med Nils Linnman slutade gå i tv 1984.

Men jag är inte helt oresonlig. Det kan man inte vara om man vill förbli gift längre än till påsk. På torsdag ska jag och min fru åka till Barcelona i några dagar. Ingen av oss har varit där förut, allra minst jag. Så det blir säkert väldigt trevligt, många nya upplevelser på ett nytt ställe.

I hemlighet tänker jag: hoppas vi får vara ifred och inte råkar ut för någon pratsam och "trevlig" människa. En sån där som vill skapa nya kontakter. Där går nog ändå gränsen för hur långt jag kan sträcka mig.

*******
Andra bloggare om , ,

11 kommentarer:

Ulrika sa...

Nä, vill du prata med trevliga människor kan du ju lika bra stanna hemma i kvarteret och bara sticka ut näsan utanför dörren :-)Men förresten ska dottern också till Barcelona i påsk, så helt slipper du inte grannarna!

Bert Bodin sa...

Jag återser gärna Barcelona fler gånger.

Tapasbaren Ciudad Condal i närheten av Placa Catalunya
och lunchstället La Bodegueta Provenca borde ni prova.

Eller bara vandra runt i de gotiska kvarteren.

Bert Bodin sa...

Har ni tid tycker jag också att en halvtimmes tågresa från Sants-stationen till Sitges är en trevlig utflykt. Sitges är trevligt med sin strandpromenad och sina små restauranger. Särskilt nu, innan turistsäsongen kommer igång.

Bert Bodin sa...

Fler tips:
http://ogonblickinorr.blogspot.se/2011/11/reinfeldts-hak.html

http://ogonblickinorr.blogspot.se/2011/11/jag-tror-jag-forstar.html



Sven sa...

Ulrika: Haha... nä precis, hemma bäst. Men i påsk är sonen Lars där så då kanske de "forna" grannarna träffs!
Bert: Tack Bert för dins tips! Hade nästa funderat på att ta kontakt med dig för att få tips men det löste sig ju bra på det här sättet också! Sitges.... det låter ju som en väldigt fin utflykt!

annannan sa...

Jag, kvinna, född i början av sjuttiotalet blir nästan alltid mer besviken när jag besöker nya bloggare än när hon återvänder till dem som jag redan konstaterat är intressanta och välskrivande.

Fast jag gillar när de gamla goda bloggarna skriver nya inlägg, det gör jag.

Sven sa...

annannan: Som du ser, här är det mycket nytt på gång!

Stugan sa...

Jo, det pratas mycket nytt i vissa kretsar men i andra växer en politisk rörelse fram som tycker att vi inte ska träffa nya människor, dansa nya danser, äta ny mat, i vart fall ska det ny inte influera hemmavardagen - kanske är det OK att träffa en arab i arabien men fan inte på Coop.
Ät tapas, drick vin, se Gaudis hus, känn dofterna och värmen, var uppe hela natten smäll i er en makalös middag vid 10-tiden och kom sen hem till Porsön och håll er i skinnet och ägna kvällarna åt sentimentala minnen när ni gick på Ramblan i kvällsljus och höll varandra i hand för sånt lär ni inte göra i Ryssbält.

Sven sa...

Stugan: Jo, det är nog ok för många att åka till andra länder och förlusta sig, men ändå frodas rasismen i det djupa folklagren. Hur är det möjligt när nästan alla reser och tar del av olika kulturer?
Jag tror faktiskt att den traditionella "turistresan" kan spä på fördomar eftersom den är upplagd på det sätt som du beskriver: ät, drick vin och njut av värmen. Men när jag gick Ramblan ner i dag så såg jag lika många tiggare som numera finns i Stockholm. Visst njuter jag av resan, det är självklart, men det är ändå bra att komma ihåg att turismen är konsumismens främsta vapen. Och en av klimatets värsta fiende.

David sa...

Håller med, nya upplevelser är jätteviktiga så att inte livet blir trist. Konstigt bara att så många återvänder till samma ställe hela tiden eller väljer att göra samma saker när de är och reser. Men Barcelona verkar intressant. Här kan man säkert uppleva många äventyr som får pulsen att slå. :) Har du fler planer efter denna angenäma upplevelse?

Sven sa...

David: Jag har varit till Umeå i helgen!