onsdag, januari 29, 2014

Om förmågan att backa släp

Jag är socionom och jobbar därmed i ett kvinnodominerat yrke. Att arbeta som socionom innebär nämligen att ha 90 procent kvinnor och mindre än 10 procent män som arbetskamrater. Beskrivningen "kvinnodominerat" är egentligen missvisande, för i sådana yrken där det arbetar mest kvinnor så är det ändå någon av de enstaka männen som är chef och dominerar ledningen. Mansdominerade kvinnoyrken är en bättre beteckning, och sådana finns det gott om. I veckan var det fackmöte på jobbet och jag såg att ett helt rum fylldes med kvinnliga socionomer för att lyssna på de två - manliga- ombudsmännen.

Naturligtvis har jag också i många år varit chef, ofta över arbetsgrupper med bara kvinnor. Och mina kolleger på chefsstolarna har också ofta varit män. Men det börjar ändra sig, socialförvaltningen får allt fler kvinnor i ledande befattningar, tack och lov. Själv har jag klivit av chefsstolen och jobbar som utredare.

Nu när man inte springer omkring som brandman och bär tunga slangar, utan sitter runt fikabordet och diskuterar recept och bantningsmetoder, då kanske ens manliga självkänsla ibland kan kännas lite osäker. Det går två socionomer på en riktig karl, brukar en kollega säga till mig.

Jag har haft några saker som jag, bara inför mig själv, sett som viktiga för att ändå behålla lite manlig självkänsla. Något som gör att jag ändå känner att jag tillhör samma kön som vilden som dyker i isvatten, skjuter kronhjortar i fjällen och kör en splitter ny Volvo som han inte behöver betala. Och som är tatuerad på hela ryggen. En sådan kompensatorisk sak har varit att snickra, bygga altaner och stugor på fritiden. En annan har varit att jag är bra på att backa med släpvagn.

Det är otroligt viktigt för en man att kunna backa med släp. Att backa med släp är det yttersta beviset för att kvinnor och mäns hjärnor är olika. Vi män har den där spatiala förmågan att vrida ratten till höger när man vill att släpet ska gå till vänster. Sådant är för svårt för kvinnor, de är bättre på det sociala, att prata om själva transporten sedan det hela är klart.

Men för ett år sedan hände något fruktansvärt. Plötsligt kunde jag absolut inte backa med släpet, det gick åt fel håll och jag hade ingen koll på rattens rörelser. Jag blev helt förskräckt. Hade jag fått nån slags hjärnblödning i det området i hjärnan där manligheten sitter? Eller hade hormonbalansen rubbats i kroppen och produktionen av testosteronet minskat? På jobbet försökte jag sätta mig bredvid de enstaka männen på fikat och föra in samtalet på teknikfrågor eller diskussioner om vilket bilmärke som är bäst. Men inget hjälpte. Jag hade förlorat förmågan att backa med släp.

I höstas när jag körde ved till stugan med en stor släpvagn kom jag på orsaken. Jag har aldrig tidigare backat släp med hjälp av backspeglarna, utan genom att vrida huvudet bakåt och titta på släpet under tiden jag backat. Det är betydlig lättare eftersom man ser släpet direkt och inte i en spegelvänd variant. Men nu, med ålderns rätt, är jag alldeles för stel för att sitta med huvudet bakvänt, nackspärren sätter in direkt och det är lika bra att inte försöka. Så nu, i min ansenliga ålder, måste jag för första gången i livet backa släpvagnen genom  att se i backspeglarna. Och tyvärr, jag måste erkänna, jag klarar det inte.

Så nu funderar jag på hur det kunde gå så illa. Kan det vara så att jag jobbat så många år i ett kvinnodominerat yrke att jag blivit så kvinnodominerad att det till och med blivit allvarliga förändringar i min hjärna? Att den spatiala förmågan tagit allvarlig skada.

Ja, det kan vara så. Idag tyckte jag det var trevligt när vi satt och pratade på fikat, utan att jag behövde sitta i centrum och dominera samtalet. Och jag gillar ju redan Gokväll och Fråga Doktorn. Ja, någonting allvarligt har hänt.


10 kommentarer :

Turtlan sa...

Jag kan absolut inte backa ett släpp. Jo en liten bit. men sen blir det fel. Köra framåt är jag bra på. No problems.

Istället för att backa så hakar jag av släpet och löser det så. Fast det förutsätter ju att det inte är någon last på förstås...

Dragkrok har jag på min bil. Jättebra att ha för att hänga cykel och cykelstället på.

Känn ingen oro, jag ser också på Gokväll ännu inte fyllda 50. Men inte Fråga Doktorn. Nån måtta får det vara. Nog med sånt på jobbet.

Gokväll!

Turtlan sa...

Släpp... Sorry, SLÄP ska det ju vara :-))

Bert Bodin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bert Bodin sa...

I all blygsamhet kan jag berätta att jag backat med DUBBELT släp. Med framgång. Och jag jobbar också på en kvinnodominerad arbetsplats. Av 45 anställda är vi sex män.

Så du måste nog söka förklaringen någon annanstans. ;-)

Elisabet. sa...

Jag har redan skrivit på FB, men nu har jag läst hela alltet och skrattade så tårarna fortfarande rinner!
Någon tid efter att min före detta man hade gift om sig (det tycktes så trivsamt det där bröllopet ...) så gjorde jag på min blogg en brudgumsönskelista och så bad jag bloggvännerna att hålla koll .., kanske skulle där dyka upp nåt praktexpemplar ..?
Minns jag inte fel var där rätt många punkter (det var på den tiden man trodde sig vara attraktiv ...) och EN av dem, det var detta att kunna backa ett släp.
Det är så vansinnigt manligt!
Själv har jag testat bara några få gånger och då viker sig släpet så det blir som ett < och nej, det går bara inte.
Så .., ja, det är bara att beklaga Sven .., men eftersom du ju redan är gift, så klarar du ju dig ändå.
Och det är klart att Bert skulle vara värst .., dubbelsläp!!

Bloggblad sa...

Tack Elisabet för tipset om det här roliga inlägget!

Jag har tagit steget full ut, så jag backar i stort sett inte alls... går hellre tre kvarter än jag fickparkerar...

Jag har infört att det är manligt att bära in ved, manligt att klippa gräs och skotta snö (samtidigt ger extra pluspoäng!) och att diska och sköta dammsugare.

Men jag bejakar min kvinnlighet genom att kunna flera grytor på spisen samtidigt, samt genom att intuitivt veta var alla grejer finns som den manliga delen av hushållet förtvivlat letar efter.

Sven sa...

Turtlan: Ja, du kan inte heller backa med släp....kan det var ett sätt att bejaka dina kvinnliga sidor.... :)
Dragkrok det är det första som jag tittar på när jag ser en bil. Det är viktigt att det sticker ut på nåt sätt.
Jamen Fråga Doktorn.... så myssigt!

Elisabet: Hahaha... en bra grej att göra en lista på egenskaper som man vill att den tillkommande ska ha. Det förhindrar ju att man förhastar sig..... och plötsligt sitter där med någon utan dragkrok.....Men du fick ju tag i en man som kan det mesta också, eller hur?

Bloggblad: När du nu säger det, jag gillar inte att hålla på med ved, klippa gräs eller att skotta snö! Så jag få inte många poäng på din lista!

Ingela sa...

Skulle man gå efter din lista, Sven, så hade jag nog stora problem med identiteten. För jag gör allt det där som är manligt. Och är inte särdeles intresserad av att sitta och sladdra. Ser bara Gokväll när jag besöker min mor som troget tittar och Fråga Doktorn har jag inte sett en sekund av. Och backa med släp ... ja min bloggpost om det är den absolut mest googlade under alla mina bloggår. På den tiden hade jag en liten släp som var verkligen svår att backa. Numera har jag en släp med kåpa och längre bom och den är ju lätt som en plätt att köra, ja backa med också. http://atervinningen.blogspot.se/2013/02/backa-med-slap.html

Fast jag är kvinna, på riktigt. Förra året lyckades jag till och med göra slut på två förpackningar mascara innan den härsknade.

Sven sa...

Ingela: Egentligen tror jag inte på könsskillnadernas stora betydelse, det mesta är socialt konstruerat. De individuella skillnaderna mellan individer är större! Därför är det här jag skrivit något som inte stämmer, och du är ett bevis av många på att det är så.

Det går inte att definiera vad en kvinna eller man är för något. Jag måste sluta skriva om det här känner jag. Jag måste ta mig ur Kronblomsyndromet, mannen ligger på soffan, frun och svärmor håller ihop. Det meningslöst könskriget i försöken att hålla oss isär.

Anonym sa...

Jag har verkligen gått in för att lära mig backa med släp! Helt omöjligt och ytterst irriterande!
Så det är nog nåt för män enbart. Suck!
EG