8 januari 2014

Ärende Falu rågrut - del 2 Möjligheternas bröd

Tisdag den 7 januari 2014
Svar från det italienska storföretaget Barrilla, ägare av Wasabröd:

Tack för ditt svar, vi beklagar att produkten inte är till belåtenhet. Vi har en produktnorm för alla produkter som naturligtvis måste följas. Det kan dessvärre hända ibland att brödet avviker från det normala men någon medveten förändring av recept eller bakningsmetod har i detta fall inte gjorts.

Vi inkluderar samtliga reklamationer i vår process för förbättringar. Detta är en del av det arbete som görs på daglig basis för att producera en hälsosam produkt av högsta kvalitet för dig.

Knäckebröd är en komplicerad produkt att tillverka då naturliga svängningar kan förekomma i råvaror och i produktionen som kan leda till att brödet varierar gällande kupighet. Ansvarig personal är medveten om problemet och vi arbetar alltid för att förbättra våra processer. Dina synpunkter är därför viktiga för oss. Vi hoppas att du inte förlorat förtroendet för våra produkter och att vi även i fortsättningen får ha dig kvar som kund.

Med vänlig hälsning,
Konsumentkontakt


Onsdag den 8 januari 2014
Mejl från mig till Barillas Konsumentkontakt:

Tack för ert svar. Efter mitt senaste brev har jag via Facebook fått kontakt med andra som tydligen klagat hos er i samma ärende. Här är ett exempel:

"Sture, hörde av sig till dom om det där för några år sedan. Då sa dom att dom fått in många klagomål och att dom nu arbetade på att få rutbrödet rakt igen"

En annan skriver följande:
"Tredje gången jag tar kontakt och nu har jag tröttnat på att bröden inte är platta utan spricker när man brer dem.....fjärde paketet...Så jag får säga tack för mig efter alla dessa år..."

Ni har alltså känt till problemen en längre tid, men inte lyckats lösa det. Kan det vara fel på er produktnorm? Hur viktiga är mina och andras synpunkter egentligen?

Slutligen. Jag måste ge en eloge till ert företag, särskilt till "Avdelningen för vändande av kritik till egen fördel". Via en person på twitter fick jag tips om att ni istället för att förbättra brödet bytt namn på det. Att det spricker i två delar, eller fyra delar, är numera en del av er reklam för det ni tydligen kallar "möjligheternas bröd".

Jag avslutar härmed kommunikationen med er då jag tyvärr inte längre är intresserad av de Möjligheter till välbefinnande som ni erbjuder mig. Jag är inte längre kund hos företaget Barilla.



*******

Andra bloggare om , , ,

4 kommentarer:

Turtlan sa...

Som trogen köpare av Falu Rågrut så kan jag instämma i den böjda formen. Jag har också noterat det sedan mer än en tid tillbaka. Den ligger där och småguppar innan man ska bre den.

Heter det bre? Eller är det värmländska...?

För min del så brer jag på smöret på den så kallade baksida. Numera den konkava sidan.

Följer detta med spänning :-)

Elisabet. sa...

Jag hade en kund i affären som köpte ett stort paket av Falu Rågrut och jag berättade då om dina upptäckter och att du skrivit till dem.
Hon stod som ett frågetecken.
Va? Var det böjt? Det var väl ändå ett I-landsproblem?
Kanske är rågrutorna här nere annorlunda, ja, i Halland ,-)

Sven sa...

Elisabet: Du ser, även Turtlan har märkt förändringen :)
Det jag skrivet om det här är väldigt mycket ironi, det är en inte brödet det handlar om egentligen. Jag ville visa allt hycklande som företag håller på med. De försöker sälja inte bara ett bröd, utan också "ett bättre liv" eller "välbefinnande". Kapitalismen kopplar på så sätt ihop livstil och människovärde till sina produkter. Så det är ett verkligt "i-landsproblem", det vill säga slöseriet i västvärlden håller på att föröda jordens resurser. Kommer du ihåg Carema? Efter alla kritik har de bytt namn till Vardaga. Och Falu rågrut har blivit möjligheternas bröd.

Bert Bodin sa...

Jag fick mest avsmak för att jag missat att detta är ett Barillaföretag.