måndag, december 30, 2013

Ärende Falu Rågrut - bristande kvalitet.

Söndag den 29 december.
Mejl från mig till Wasabröd, Konsumentkontakt:

Hårt bröd, Falu Rågrut, är vårt älsklingsbröd. Men det senaste åren är brödet lite böjt när man tar ut det från paketet. Det innebär att när man smörar skivan så går den sönder, delas i två eller tre delar. Man tvingas smöra på baksidan istället, då går det bättre men det händer ändå ofta att skivan spricker. Så var det inte förr! Vad har hänt?
Vänliga hälsningar Sven


Måndag den 30 december
Svar från det italienska storföretaget Barrilla, ägare av Wasabröd:

Hej Sven,

Reklamation – Falu Råg-rut
Vi har mottagit Ditt mail och beklagar att höra att Du inte är nöjd med en av våra produkter.

Enligt mottot 
"Vi hjälper människor att leva bättre, genom att ge dem välbefinnande och matglädje i vardagen" arbetar vi mycket hårt på en daglig basis för att producera en hälsosam produkt av högsta kvalitet för Dig. För att uppnå detta mål, gör BARILLA inte bara kontinuerliga interna kvalitetskontroller, utan använder även oberoende institut för att regelbundet undersöka vår produktion och förpackningskvalitet.

För att kunna undersöka detta ytterligare, skulle vi uppskatta om du kunde skicka oss foton på produkten så att vi får se hur skivorna ser ut. Vi skickar några produktcheckar som gäller på våra produkter i butik (gäller ej på Lidl och Netto) som lite ersättning och tack för att du hört av dig, dina synpunkter är viktiga för oss i vårt arbete att ständigt förbättra oss.

Tveka inte att kontakta oss om du behöver ytterligare information.

Tack för din hjälp.
Med vänlig hälsning,
Konsumentkontakt


Måndag den 30 december

Mejl från mig till Barillas Konsumentkontakt:



Hej!
Tack för ert svar. Tyvärr så har mitt välbefinnande minskat de tre senaste åren, under den tid som Falu - Rågrut försämrats i kvaliteten. Brödskivorna är inte längre raka, utan svagt böjda direkt från paketet. Jag skickar en bild som bevisar detta. Det går inte längre att smöra dem utan att de spricker och går isär i två delar.

Jag är förvånad över att Er egen kvalitetskontroll inte upptäckt detta. Särskilt eftersom ni tydligen också använder er av oberoende institut. Är det verkligen säkert att ni inte tidigare fått en rapport om detta? Hur fungerar ert förbättringsarbete?

Ni har försatt mig i en situation där ni inte längre uppfyller ert motto, utan istället fått mitt liv att bli sämre. Att bli irriterad varje morgon innan jag går på jobbet kan inte överensstämma med ert värdegrundsarbete. Skicka gärna en rapport över de granskningar ni hittills gjort av brödskivorna.

Min fråga kvarstår: Varför har försämringarna uppstått och hur ska ni se till att brödskivorna åter blir raka direkt från paketet. Som de var förr.

Hälsningar
Sven


*******
Andra bloggare om , , ,

7 kommentarer :

Elisabet. sa...

Ja, se detta Sven, det kan man då verkligen inte kalla för ett I-landsproblem ,-)

Sven sa...

Elisabet: Nej verkligen inte. Det handlar om många människors välbefinnande och matglädje : )

Stugan sa...

På dom bara, raka brödskivor är ett rimligt frukostkrav. Barrilla, var det inte detta företags VD som uttalade sig mindre smickrande om homosexuella häromsistens. Det är inte för kärlek och kan inte leva upp till rimligt ställda krav på brödskivans krökning, ser fram emot hur de ska lösa problemet.
Gott nYtt åR

Sven sa...

Stugan: precis, det var företagets vd som gjorde homofobiska uttalanden.....som han sedan pudlade naturligtvis. Det blir spännande vilka åtgärder det kommer att vidta!
Gott Nytt år till dig!

Bert Bodin sa...

Haha. Lysande, Sven. Jag har själv reflekterat och irriterat mig över samma fenomen, men inte gått så långt som du. Men nu när jag dessutom inser att det finns inblandning av Barilla, åker brödet ut ur detta hushåll, samma väg som pastan.

Komsumentmakt ska utnyttjas.

Bert Bodin sa...

Läser också på deras FB-sida att det finns liknande reaktioner sedan rätt länge.... Så omedvetna borde de inte vara, som det låter i svaret från dem.

Sven sa...

Bert: Precis.....brödet och pastan åker ut. Jag vill inte ha något att göra med Barilla, blev förvånad när jag fick svar av dem. Nej, omedvetna är de inte men låtsas vara det....