fredag, oktober 11, 2013

Skjortkragen

I min garderob ligger det många svarta t-shirts. Jag kan inte använda dem. En man som är flint, som jag, kan inte bära svarta t-shirts, det är förskräckligt. Det ser verkligen ut som en rund knopp som sticker upp ur ett svart hål, det är motbjudande. Jag har därför alltid skjortor med krage, oberoende om de är långärmade eller kortärmade.

På 70-talet då jag var ung var många av mina manliga vänner vänsterradikala proggare. De kunde aldrig tänka sig att klä upp sig inför en fest eller så, det ansågs borgerligt. Istället hade man en annan slags uniform: bondskjortor som saknade krage och kallades murarskjortor. Utanpå det hade man stickade ylletröjor, s.k. pippi-långströmströjor. Med ett ovårdat skägg till det, var man klar med en lämplig outfit och kunde gå på fest.

Själv kom jag från arbetarklassen, till skillnad mot många av det proggiga revolutionärerna. Och även om jag sympatiserade med vänstern kunde jag aldrig tänka mig att sätta på mig en kraglös bondskjorta. Det kändes som ett svek mot mitt ursprung. Så på festerna i Umeå var jag i stort sett ensam om att ha krage på skjortan.

Nuförtiden när jag går på fest, finns många av de proggiga vännerna fortfarande med. Många har blivit förborgerligade i så hög grad att de tar på sig en svart kavaj. Men jag tror att de fortfarande har ett inbyggt motstånd mot att "göra sig fin" och därför klär de "ner sig" genom att alltid bära jeans till kavajen, och därtill alltid en svart t-shirt. Och eftersom många, liksom jag, har blivit flint, är det förskräckligt. Som en knopp som sticker upp från ett svart hål, draperad i kavaj.

Kragen är en fantastisk uppfinning. Jag känner mig trygg när jag upplever dess sköna tryck mot halsen och jag vet att det ser bra ut. Att jag är välklädd medelklassman men med ett tydligt ursprung i arbetarklassen.

När jag någon gång är i Stockholm så ser jag att de rika, miljonärerna där, precis som proggarna, klär ner sig. De behöver inte kläderna som markörer för sin rikedom, istället ser de ut som om det kommit direkt från gymet när de sitter på en fin restaurang. Männen kan ha gymnastikskor, slafsiga byxor och en utsliten t-shirt på sig. Det är förskräckligt. Särskilt om de har flint.

8 kommentarer :

Bert Bodin sa...

Haha. Håller inte med dig i varenda stycke, men det är ju DU.

Bert Bodin sa...

Förresten . . . Gör som jag. Kör med VIT t-shirt! Lite wild and crazy Sven. Vem vet vad det kan leda till. Spännande!

Sven sa...

Bert: Du känner väl mig vid det här laget: Aldrig wild and crazy! Strikta principer:)

Ingela sa...

Med en liten mager hästsvans i nacken av det kvarvarande håret är en sån t-shirt-kavaj-jeansman fulländad. Fulländat oattraktiv alltså.

Sven sa...

Ingela: Håller helt med! En kvarvarande svans tyder på oförmåga till utveckling och anpassning till verkligheten!

Elisabet. sa...

Läser och ler ,-)

Anonym sa...

Vad jag förstår genom din blogg. För några månader sedan förstod jag varför vi parkerar långt från ingången på Coop. Nu har jag också förstått varför maken aldrig uppskattade de murarskjortor jag gav honom utan föredrog skjortor med krage. Till snyggt helst vita. Spännande att se vad du nästa gång hjälper mig förstå.

Sven sa...

Elisabet: :)
Anonym: Skicka gärna egna förslag på saker du vill förstå gällande maken :)