lördag, september 28, 2013

Trivsam vernissage idag!

















Att ha vernissage på en akvarellutställning i Överkalix samma dag som höstens stora loppmarknad äger rum i Sporthallen är att ta en viss risk. Men glädjande nog kom ändå ca femton personer till min vernissage och även besökare från Luleå och Kalix dök upp. Tack alla ni som kom!

Vernissagen inleddes av Roger Melin, bibliotekschef, som presenterade mig och utställningen. Sedan hade vi ett samtal kring mina bilder. Roger ställde frågor och även publiken deltog intresserat så jag fick breda ut mig med långa svar precis som jag gör här på bloggen.


















Samtalet kom att handla om det konsumtionssamhälle som vi lever i och som kräver att vi aldrig ska vara nöjda med det liv vi lever, vardagslivet, utan istället längta efter nya saker, resor till främmande platser och sökande efter nya upplevelser.  Den omgivning som vi har runt omkring oss större delen av året försvinner ur vår blick, vi blir blinda för det fantastiska miljöer som finns i vår absoluta närhet.

Många åker på kurser i Mindfulness eller Meditation, där de under en helg lever skild från sitt vardagsliv för att i grupp uppleva nuet och medveten närvaro. Men det blir som lätt som en charterresa, en tids vila och omväxling,  som inte får någon påverkan i vardagen.

Min utställning handlar väldigt mycket om Norrbotten, eller det Norrländska. Jag har målat en OK- mack, som lyser upp i den kalla och mörka vinterkvällen. Att ha bensin i tanken är en av de viktigaste som finns för en norrlänning med tanke på det långa avstånden, det är säkert mycket viktigare för överlevnaden än att ha en nära vän. För oss är en OK-mack en oas, ett vattenhål i det kalla snölandskapet, som lyser upp som en hägring.

Eller långtidsparkeringen av jaktbilarna. Alla de gamla Volvos som i oktober körs in på en parkering, avregistreras och står där under hela vintern, snöar över och hindrar plogningen och irriterar grannarna, tills det blir augusti och den måste göras ordning igen, och bromsbanden har rostat fast och måste slås lösa med en slägga. Och sedan rullar den i skogen i september under älgjakten. Varje bil bär ett års drömmar.

Det enda jag vet om min konstnärliga verksamhet är att alla motiv som jag behöver finns inom min närmaste omgivning.

*******
Andra bloggare om , ,

3 kommentarer :

Bert Bodin sa...

Kul att du är nöjd med din utställning.

När gör du det i Luleå?

Sven sa...

Bert: Jag vet inte, det är inte lätt att hitta en plats i Luleå. Vi får se.

Elisabet. sa...

Det var många kloka tankar det, särskilt det där om mindfulness.