måndag, september 09, 2013

Om inköp av olika slag

Det finns två ytterligheter när det gäller att köpa nya saker, i varje fall vid lite större investeringar. En del är väldigt spontana, går in på affären och säger att jag ska ha en tv, eller en tvättmaskin. Och så låter man försäljaren peka ut en lämplig version, betalar och åker hem.

Själv skulle jag vilja höra till den gruppen men tillhör tyvärr den andra ytterligheten. Jag lägger ned lika mycket energi på att köpa en tv som en ungkarl gör för att hitta en kvinna som han kan gifta sig med. Lika mycket energi som kommunen lägger ned på att göra en kravspecifikation vid inköp av ett fjärrvärmesystem till ett bostadsområde. Lika noga beräkningar som man gjorde innan borrningarna i Hallandsåsen inleddes.

När vi köpte tvättmaskin höll jag på att förlora förståndet. Jag läste allt som gick att läsa på nätet om testerna, recensionerna och diskussionerna i alla forum. Sedan gick jag över till den tekniska sidan, lärde mig olika uppbyggnader på motorer, upphängningar av trummor, material och hållfasthetslära. Inte bara var och hur maskinerna tillverkades utan även kvaliteten på underleverantörernas produkter.

Under tiden tvättade min väldigt tålmodiga fru för hand. Hon var väl rädd att ställa så stora krav i samband med inköpet att jag skulle bryta ihop.

Men det blev en väldigt bra tvättmaskin. Dyrast är inte alltid bäst.

Senaste fyra månaderna har jag köpt en ny tv. Det är inte längre "tv-apparater" som vi pratar om. Det är nåt slags hybrider mellan tv, dator, radio och stereoanläggning. Det är så många parametrar så även om man läser Råd och röns testprotokoll av 350 tv-apparater så vet man inte vad det är för skillnad. Eller likhet.

När vet man när en försäljare ljuger? Alltid säger vissa, men jag tror att det beror på kunden. Om du kommer in som man i min ålder med jeans som saknar passform och ställer en dum fråga, då är jag det offer som försäljaren väntat på hela dagen. Han sätter klorna i mig på ögonblicket och övertygar mig om att köpa den tv som affären bestämt att män i min ålder ska luras på, för de har ju ingen susning om någonting överhuvudtaget. Men om jag ställer en någorlunda insatt teknisk fråga, till exempel om det finns crouding-tendenser på skärmen, då skärper de till sig en aning. Man kan få ganska riktiga svar. Jag fick efter en diskussion med en försäljare på Elgiganten honom att erkänna att ingen av alla försäljare på affären själva kör Smart-tv, eftersom de fortfarande är för dåliga. Och det gjorde han framför hundratals skärmar av moderna Smarta tv-apparater. När han sa det visste jag att han pratade sanning.

I konsumismen finns en inbyggd längtan efter att blir bedragen. Vi vet att vi blir lurade av reklam och försäljare men utsätter oss ändå för att bli offer. Sociologen Markus Arvidson som forskat om sol-och vårare svarar på följande fråga i DN: Finns det då några varningssignaler som tyder på att en bedragare är i farten?
Ja, om ett erbjudande låter för bra för att vara sant är det oftast så.

Så är det oftast när man går på en affär som säljer elektronik. Själv går jag många gånger på olika affärer för att utröna marknaden och genomskåda försäljningsknepen. Men sen köper jag aldrig där. Det gör jag på nätet. Tji fick ni!

*******
Andra bloggare om , , ,

11 kommentarer :

Elisabet. sa...

Jag var i tre år tillsammans med en lurvig man från Helsingborg och han var - eller är kanske - släkt med dig?

Alldeles tydligt minns jag när ett nytt badrumsskåp skulle inköpas. Helt ärligt tror jag att den mannen körde runt till Skånes alla varuhus som säljer badrumsskåp och själv höll jag på att bli galen, för jag är en sån som köper ett sånt inom loppet av tio minuter.

Det var en pärs, vill jag lova.
För övrigt var han normal.

Ingela sa...

Tur att det inte är jag som är din fru. Då skulle det inte köpas en pinal inom rimlig tid. Köpte ny tvättmaskin i januari och gick tillväga ungefär som du. Fraktade under tiden tvätt runt byn till alla som kunde tänkas ge härbärge åt en maskin med smutstvätt. Nu undrar jag bara: Tog du en kolborstfri eller?

Bert Bodin sa...

Två reflektioner:
Och hur gick det med Hallandsåsen. Var det ett lovvärt exempel, tycker du. Trots miljarder i utredningar.

Vilka män har välsittande jeans nuförtiden?

;-)

Ulf sa...

Detta måste vara ett manligt beteende. Jag känner igen mig i allt.
Tror att det har olika orsaker. Ett av de viktigaste, men kanske inte det vackraste är att vi vill ha bekräftelse. Vi vill stoltsera med att till familjens stora oförställda glädje ha inhandlat det för stunden mest prisvärda, tekniskt fulländade exemplaret av tv, dammsugare eller vad det nu är.
När man sedan hör någon familjemedlem väsa : den här jävla dammsugaren...då smyger man fram och säger : men det ska vara den bästa dammsugaren....Miele gör väldigt bra dammsugare.....

Anonym sa...

Låter du din fru tvätta dina kläder?

Sven sa...

Elisabet: Vi kan vara släkt..... vi har i varje fall samma beteende. Men för mig är det inte säkert att jag för övrigt är normal ;)

Ingela: Hahaha.... ja ville skulle matcha dåligt i varje fall på inköpssidan! Naturligtvis kolborstfri! Men vill ju inte att den ska slitas ut i förtid. ASKO!

Bert:
På fråga ett säger jag: de har ju kommit igenom åsen nu eller är snart på väg. Så den som väntar på nåt gott :)
På fråga två: Tord Pettersson!

Ulf: J, det är nog väldigt vanligt ... men för mig är det nog inte bekräftelse, snarare en tvångsmässig rädsla för att ha fel eller köpt fel. Jag vill till varje pris undvika nackdelar. Men det kanske har nåt att göra med bekräftelse det också, i varje fall självkänsla.

Anonym. Nej, det gör jag inte. Vi har var sin tvättkorg och jag sköter min. Kvinnor blandar ju så lätt ihop färgerna......och jag vill ju inte bara ha rosa på mig !

Cecilia N sa...

Maken går istället in på butiken efter han kollat på nätet och bestämt sig.

Han blir ganska överens med försäljaren och sen berättar han om nätpriset och frågar om butiken kan matcha det.
Rätt av går det sällan, men nåt kan de pruta.

Sen köper vi av butiken. Då är det lätt att reklamera (vilket jag inte tror vi gjort på länge) och så behåller vi jobben och servicen på hemmaplan.

Dessutom, om det handlar om vitvaror både installerar de det nya och tar bort det gamla. Eftersom vi har köket en trappa upp är vi tacksamma över detta.

Bert Bodin sa...

Haha. Vet Tord om det?

Sven sa...

Cecilia: Låter som ett genomtänkt och klokt handlade, inte som mitt. Men å andra sidan kanske inte så roligt att blogga om.... ;)

Bert: Jag tror att han vet om det, han är välklädd!

Anonym sa...

Min man läste på ordentligt om tvättmaskiner i Råd&Rön och jag vet inte var. Sen släpade jag med honom till affären (här i Trelleborg finns typ ett, kanske max två ställen att köpa vitvaror i) och jag förälskade mig omedelbart i en rejäl stor LG-maskin med massor av blinkblink. Ja och då så köpte vi den.... /Lena /baratradgard/

Sven sa...

Lena: Hehe.....du föll för utanpåverket!