torsdag, september 12, 2013

Lyckliga så in i norden

FN har i en rapport undersökt lyckan i världens alla länder. De fem nordiska länderna dominerar i listan över lyckliga länder med Danmark på första plats, Norge tvåa, Sverige femma, Finland sjua och Island på nionde plats.

Det slog mig när jag såg listan att det är tydligt att främlingsfientlighet har en stark koppling till lyckan. I Danmark har Dansk Folkeparti sedan 1995 kunnat driva landet mot en alltmer invandrarfientlig inriktning. De ligger på första plats. På andra plats i främligsfientlighet ligger nu Norge som troligtvis får Fremskrittspartiet i regeringställning. Och på femte plats, med Sverigedemokraternas ökade stöd, ligger Sverige.

Norge, som är näst lyckligast i världen, med ofantligt mycket pengar i oljefonden, med höga löner och en fantastisk välfärd, är oroliga för att invandringen ska föröda landet? Hur kommer det sig att så stor del av befolkningen Norge kan få en sådan ogrundad och orimlig rädsla?

Lyckliga och rika människor som lever bland andra rika och lyckliga människor verkar var en farlig grogrund för allsköns främlingsrädsla. Eftersom alla har sina materiella behov tillgodosedda och allt annat kan de köpa sig som t.ex vänner, sjukvård, hjälp med barnen, så behöver de aldrig känna sig beroende av andra.

Och att vara beroende av andra, det är väl det som gör oss mänskliga. Om jag behöver andra förstår jag också att andra behöver mig. Det är grunden för solidaritet med invandrare och flyktingar. I våra nordiska länder, där vi är rika och lyckliga, frodas numera oberoende och individualism. Samtidigt växer rädslan för De Andra, de som inte passar in normen, de som inte klarar sig själva, de behövande.

Kanske är det så att främlingsfientligheten inte bara ökar hos de som lever i utanförskap, fattigdom och som har tappat tron på samhället. Utan även i den ekonomiskt förmögna delen av befolkningen, de som tror att de alltid kommer att klara sig själva men känner ett odefinierat hot mot sin egna privilegier.

Därför är ett land som Sverige, där vissa blir rikare och rikare och andra får det allt sämre, den miljö som Sverigedemokrater trivs bäst i. Ojämlikheten, där finns grogrunden.

Minskade ekonomiska skillnader och ökad jämlikhet i landet är en medicin som behövs.

******

Andra bloggare om , ,

11 kommentarer :

Turtlan sa...

Man är också rädd för det ovana och obekanta.
Något nytt känns skrämmande.

Jag har förmånen i mitt jobb få möta folk som kommit till Sverige från olika hörn av världen. Det är inte lätt alla gånger. De kommer försent eller på fel dag. Ja ja det ordnar sig alltid. Men ibland står det bara någon där i väntrummet och på knagglig svenska eller engelska så kommer det fram vad de vill. Oftast var det inte till oss de skulle utan har någon annan undran. När man då frågar varför de gick till oss fast problemet inte alls hör till vårt område så svarar personen att du hjälpte mig så bra sist så då gick jag hit igen....

Det tar jag som en komplimag för då har jag betytt och gjort
Sen så här Google translate räddat mig några ggr. Arabiskan eller somaliskan är inte den bästa....

Ulf sa...

Jag ska inte kommentera din koppling här i inlägget,men däremot förstummas jag av FN:s undersökning.

Jag kan möjligen tänka mig att vi nordbor är lyckliga över att vi inte är lika olyckliga som vi tror att alla andra är för att de inte är lika lyckliga som vi.

För särskilt lycklig på riktigt tror jag inte nordbon är.

Sven sa...

Turtlan: Låter som du gör ett fint jobb! Det personliga bemötandet, det är alltid det viktigaste.
Ulf: Jag har inte fördjupat mig i undersökningen, jag håller med att lycka är ju ingenting som riktigt går att undersöka. Men det ger ändå en fingervisning om det materiella välståndets betydelse.

Leva sa...

Det där med varför människor blir främlingshatande... det är nog mer komplext än du tänker här, är jag rädd. Det verkar finnas en massa olika parametrar som spelar in. Jag tänker ibland, i min förstås naiva enfald, att det är någorlunda begripligt att nazismen kunde få fäste i Tyskland på trettiotalet, eftersom där då fanns uppenbara hot mot den sociala tryggheten - men vad tusan, i Sverige idag ser det ju inte ens nästan så illa ut...

Och det är då som jag tvingas förstå att det finns fler orsaker än "konkurrens om resurser" och "människans inbyggda avvaktande förhållningssätt till det annorlunda" bakom att rashatet växer till sig i Sverige idag.

Fast jag förstår ändå inte riktigt skälen...

En förklaring handlar tydligen om intelligens.

Och någonstans i grunden kan jag ändå bli förbannad och känna att "för tusan, skärp er och skaffa er lite perspektiv på er relativa lyxtillvaro".

Men vad hjälper det, att jag tycker så. Jag når inte fram till de här hatande grabbarna i alla fall. Och vet inte vem eller vad som skulle kunna göra det.

Leva sa...

Här är länken som kanske inte följde med i kommentaren, det var just de här grabbarna som gjorde oss i Umeå riktigt genomless för en vecka sedan: http://www.metro.se/nyheter/rasism-hor-ihop-med-lag-intelligens-visar-forskning/EVHlbc!xAOgdFBZbgrE/

Sven sa...

Leva: Jag tycker väldigt illa om intelligensforskning, det var väl bara för ett år sedan en forskare påstod att intelligensen var lägre bland svarta. Jag tycker att individualisera samhällsproblem på ett sådant sätt är skrämmande.
Däremot finns det bra forskning om jämlikhetens stora betydelse. Sambanden är tydliga: ju jämlikare ett samhälle är, desto fredligare, friskare och mer högpresterande ter sig dess befolkning. Läs här:http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/richard-wilkinson-och-kate-pickett-jamlikhetsanden-darfor-ar-mer-jamlika-samhallen-nastan-alltid/

Anonym sa...

Måtte jag aldrig bli lycklig om det är det som gör folk invandrarfientliga.

Katarina Gospic (Hjärnforskare, företagare och författare) talade i sitt sommarprat om forskning som visar att orättvisa samhällen – styrda av beslut fattade av reptilhjärnan – är de mest hälsofarliga. Ju större samhällsklyftor och inkomstskillnader, desto fler sitter i fängelse, desto fler får problem med hälsan.

Bert Bodin sa...

Exakt det du skriver på de 10 sista raderna är kärnan i problemet.

Rädslor och orättvisor. Hos de välbärgade och hos de undanskuffade.

Sven sa...

Anonym. Ja, det är det boken handlar om som jag refererade till, Jämlikhetsanden

Bert: yes!

Leva sa...

Intelligensforskning kan förstås missbrukas, vinklas så som det passar "avsändaren", lika mycket som den mesta forskning. Att svarta skulle vara mindre intelligenta, alltså i form av IQ (i den mån man kan mäta sådan på samma sätt i alla slags samhällen?) tror jag inte ett dugg på. Kanske för att det inte passar just mig att tro det... vad vet jag. Det känns dock inte helt osannolikt att främlingsfientlighet skulle kunna hänga ihop med lägre förmåga att överblicka eller analysera komplexa företeelser. Men att något är sannolikt betyder ju inte riktigt att det är sant, som Tage Danielsson sa... :)

Det låter som en intressant bok, tack för tips! Jag har funderat över det, vad det kan vara i dagens Sverige som utgör en grogrund för den ökade intoleransen. Just för att jag tycker/tror att vi HAR ett relativt jämställt samhälle, jämfört med t ex USA... men jag förstår av recensionen att det kan bero på hur man definierar jämlikhet.

Sven sa...

Leva: Det mesta i vår värld är nog "sannolikt" . Man kan aldrig veta så noga :)