25 september 2013

Finn fem fel på bilen

Jaha då är Bilprovningen också privatiserad och konkurrensutsatt!

Nu gäller det att välja den "bästa" bilprovningen, det vill säga den som hittar minst antal fel på bilen. För naturligtvis så måste ju de privata företagen locka kunderna på nåt sätt. Precis som de privata skolorna konkurrerar genom att sätta för höga betyg, kommer de privata bilprovningarna att konkurrera genom att se genom fingrarna. För vem vill åka med bilen till en tråkig statlig institution som knackar med stålhammare på underredet så att rosten kommer fram, när man istället kan mötas av en besiktningsman expert på kundbemötande och som hellre är trevlig och lismande än kontrollerande och tråkig.

Men snart kommer undersökningarna som säger att privata bilprovningar godkänner fler bilar än den statliga och att det är ett allvarligt problem som ingen hade räknat med. Trafiksäkerheten hotas och politikerna ställer upp sig på rad och säger att detta är upprörande och nu måste "kvaliteten" säkras inom hela branschen. En ny statlig myndighet, Bilprovningstillsynsmyndigheten måste tillsättas med kontor i centrala Stockholm, 135 anställda akademiker utbildade i regelstyrning och kontroll. Många kan rekryteras direkt från Socialstyrelsens avdelning för regler och behörighet. Det har ingen betydelse om någon på tillsynsmyndigheten kan något om bilar, det räcker om man kan granska dokument.

De dokument som ska bli underlag för tillsynsmyndighetens granskningar ska produceras noggrant av alla företag som utför Bilprovningar, även den statliga bilprovningen som aldrig tidigare fuskat men för rättvisan skull, det gäller alla.

Därefter kommer varje besiktningsman att utbildas i dokumentation. Nu räcker det inte längre att bara pricka i besiktningsprotokollet med ettor och tvåor, nej, varje punkt ska utvärderas tillsammans med kunden med en nöjdhetsindex för att kunna bedöma den upplevda kvaliteten av själva besiktningen. Varje bil bör generera en rapport på minst 20 sidor som skickas in till tillsynsmyndigheten. Varje år utsätts dessutom varje bilprovning för en flygande besiktning utförd av personal på de lokala tillsynskontoren som tillskapats i varje region. Hur dessa oanmälda besök ska utföras finns reglerad i en särskild föreskrift.

Tillsynsmyndigheten kommer att årligen att växa med många fler akademiker då nya lagar ständigt kommer till varje gång en nybesiktad men trafikfarlig bil upptäcks rullande på E4 och där företaget trots anmaningar inte följt myndighetens beslut om utveckling av kvaliteten.

Samtidigt i Agenda står politikerna från både opposition och allians och tävlar i att hylla kvalitetskontrollerna som nu äntligen ska få ordning på det problem som aldrig funnits tidigare innan privatiseringen men som nu alla är överens om kommer att lösa det hela.

Men privatiseringen i sig, den vill ju folk ha nu. Titta på kundnöjdhetsindex! Tänk på valfriheten! Tänk på alla akademiker som äntligen fått jobb!

*******
Andra bloggare om , , ,

13 kommentarer:

Bert Bodin sa...

En lysande skildring av avregleringsdyrkarnas nerdragna brallor.

Anonym sa...

Tänkte egentligen bara hålla med vännen Bert. Inlägget är på något sätt alldeles mitt i prick.
PV

Turtlan sa...

Dagens tillfällighet:

Idag på posten så fick jag "inbjudan" till bilprovning på Bilprovningen. Ja just det, det är så dags.
Sen gick tanken vidare till om jag kommer att få såna här brev från alla företag som har tjänsten bilrovning på sin meny här i staden med omnejd?

Eller?

Nästa tanke var att varför hittar man på sånt här? Blir det bättre? Vad vinner man på det?


Brevet får ligga kvar på köksbordet ett tag till. Ingen brådska.

Sen nu så läste jag ditt inlägg.... Instämmer till fullo!
Helt & fullt.

Sven sa...

Bert, Pv och Turtlan: Hörde att den statliga bilprovningen inte längre får skicka en "kallelse" till besiktning, det som varit så bra att få, ofta med en förslagen tid.

Precis, nu kommer det att komma "inbjudan" från alla företag samtidigt! Inget av det här blir bättre, bara sämre, i "avregleringsdyrkarnas" namn (bra ord du nu myntat Bert!)

Turtlan sa...

Då man man ju inte annat än att säga att Posten gynnas när fler brev ska skickas ut till varje bilägare i landet.

Som sagt, det var ingen tid erbjuden i brevet.

Åååå vad ska jag välja? Kanske den som har godast kaffe i väntan på att min racerbil kollas?

bettankax sa...

Varm applåd för ditt inlägg.

Stugan sa...

Lysande beskrivning Sven, om det gjorts en folklig enkät om behovet av privatisering hade det nog blitt nej. Det kanske blir som med avregleringen av Apoteket, de flesta på landsorten läggs ned. Du kanske får tjugo mil till närmaste besiktningsman och en extra semesterdag för att åka i väg och ordna med besiktningen i storstan. Alternativt får du ett webb-formulär att själv fylla i och skicka in via nätet med en kryssfråga; Om du sparkar hårt i vänster framhjul vad händer då? A) Bilen gungar till ( ), B) Bilen säckar ihop ( ) C) Du fick en spricka i foten ( ).

Svarar du B får du körförbud, svarar du C be någon köra dig till sjukstugan och passa då på att göra en fördjupad kvalitetsundersökning av ditt fordon på någon auktoriserad Besiktningsman medan du väntar på din tur i fem timmar på akuten.
Tjo

Ulf sa...

Jag tycker också att de ska föra hemliga register på bilägare som tidigare har fått tvåor. Eftersom sådana bilägare kan vara nog så förslagna så bör man även föra anteckningar om barn och barnbarn och morbröder med snedlugg och liknande ifall dessa skickas till besiktningen med den gamla Escorten.

Sven sa...

Alla: Tack för alla roliga kommentarer! Det finns ju uppslag här till flera ytterligare bloggar, området är outtömligt på material! Allt är ju så tokigt med allt detta, Järnvägen, Apoteken, Skolorna, Bilprovningen, Sjukvården. Här kan man säga att verkligheten överträffar dikten!

Ingela sa...

Ja du store tid... Det är väl av orsaker som detta man funderar över
1.skoaffärsbiträde
2. bagare
3. förtidspensionär

eller nåt annat mindre plan- och utvärderingsproducerande. På mitt jobb ska vi dessutom bedöma vilket visar sej vara ytterligare ett administrativt krävande uppdrag.

Ingela sa...

Är Posten statlig fortfarande förresten? Så att det är nån nytta med tokerierna.

Apoteket är ju rena cirkusen, det finns inget hemma mer än Alvedon och tvål och schampo och smink och gudvetvad och jag ska själv hålla reda på när det är slut på dotterns mediciner och meddela tre vardagar innan så att det hinner beställas en ask till.

Sven sa...

Ingela: Ja, verkligen en enda cirkus. Att lagra medicin för några sjuka ger inte lika bra inkomst som att sälja Alvedon till de som kanske inte ens behöver det.

Rexxie sa...

Till och med jag som är hyfsat Allians-vänlig tycker att avregleringen av Bilprovningen och Apoteket var idiotiska i och med att ingen av dem har några vettiga konkurrensmöjligheter.