tisdag, juni 11, 2013

Kundklimatet i kommunen

En stående punkt på dagordningen vare år är Svenskt Näringslivs publicering av företagsklimatet i kommunerna. På den listan rankas alla kommuner från 1 till 290, utifrån hur företagarna "upplever" att klimatet är för just för dem. Många kommuner åker jojo på listan mellan åren, ibland är det upp och ibland är det ner. Längst ner är det mest små inlandskommuner som ofta helt saknar näringsliv. Bedömningen om vad som är bra eller dåligt är naturligtvis väldigt politiserad och resultaten används av diverse ledarskribenter för att peka ut misslyckade politiker.

Boden föll ju väldigt många placeringar på listan när de försökte stoppa den privata hemtjänsten, som var en orsak till att kommunens ekonomi blödde. Norrbottens Kurirens ledarsida har sedan dess lagt skulden på det försämrade klimatet på en enda politiker i Boden. I Svensk Näringslivs beskrivning av framgångsfaktorer för ett gott klimat skriver man bl.a. "Öppna upp den skattefinansierade marknaden för små och medelstora företag genom upphandlingar och införande av valfrihetssystem". Det var just det som Boden inte ville, de försökte göra tvärtom och det straffade sig gruvligt.

Jag anser att det här som Svenskt Näringsliv håller på med, eller snarare, tillåts hålla på med varje år, skapar en helt förvanskad bild av situationerna i kommunerna. Hur kan man låta företagen ensidigt tolka "klimatet" och sedan utifrån denna subjektiva bild döma alla kommunerna i landet? Och låta den listan bli en symbol för en lyckad eller misslyckad politik som sedan får en väldigt stor medial betydelse.

Jag tycker att det är dags att vi slår tillbaka med Svenska Kundundersökningen. I den listar vi alla företag i kommunen, och bedömer hur de olika företagen har bemött oss under året. Hur var det när Johanssons rör installerade en ny toalettstol och glömde att täta med silikon? Eller hur många timmar har jag suttit i telefonkö hos Telia när bredbandet inte fungerat som det ska och när jag efter en timme kommit fram så har jag blivit bortkopplad? Eller upplevelsen att gå in på Elgiganten och bli nonchalerad av den unga personalen bara för min ålder? Eller Åhlens som diskriminerar män och har tagit bort alla kläder för halva befolkningen? Eller försäkringsbolag som vägrar betala ut skadeersättning på grund av en finstilt klausul? Eller köttfärsen från Willys som luktade illa....eller

Och sedan sammanställer vi alla kunders rent objektiva uppfattningar och sammanväger det totala Kundklimatet i Luleå kommun, och sedan skyller vi allt på Norrbottens Kurirens chefredaktör Mats Ehnbom. För hans tidning blir sämre och sämre varje år och skapar onödigt missnöje rent generellt vid mötena med det privata näringslivet.

4 kommentarer :

Bert Bodin sa...

Utmärkt idé, Sven. Frågan är bara vem som vill ta tag i det. Konsument-Johan, kanske.

Sven sa...

Bert: Ja, bra förslag, Konsument-Johan bli det!

Anonym sa...

Jag har inte för vana att kommentera det som skrivs, många gör det och gör det bra. Men nog var det väl 17 att du skulle få bara en kommentar till detta inlägg som är lysande. Vi läser massor av strunt utan att mer än rycka på axlarna om ens det när vi borde skrika. Jag gillar ditt skrikande på ditt lågmälda sätt. Vad har vi för anledning att tro att Svenskt Näringsliv gör någon vettig bedömning av den kommunla verksamheten? Nej stötta er Konsument-Johan ni, själva upplägget är ju redan klart. Tänk vilka mängder av exempel´han skulle få ta del av! Trevlig midsommar.
Kommunalarbetare - typiskt va?

Sven sa...

Anonym: Tack för en bra kommentar, särskilt kul när du vanligtvis inte brukar kommentera. Ibland träffar jag folk som säger att de läser min blogg men som aldrig kommenterat och det gör ju inget, huvudsaken att någon läser out there! Ja vi kommunalarbetare får hålla ihop mot Svensk näringsliv som har tagit sig rollen att betygasätta alla kommuner. Jag förstår inte att folk inte protesterar! Men alla är väl rädd om sitt betyg!