onsdag, januari 23, 2013

Filmpremiär i helgen!

Under våra söners uppväxt har vi tillbringat alla somrarna i stugan i Ryssbält. Och varje sommar har också Bertil och Signild kommit dit, resande med bil från Svenstavik i Jämtland. Signild är Karins moster som växt upp i Ryssbält, gift med Bertil sedan 1951 och paret har bott tillsammans i Jämtland sedan dess. Under alla år har de varje sommar rest upp till sitt semesterparadis i hennes hemby.

Bertil har under hela sitt 89-åriga liv noggrant dokumenterat det mesta av vardagen, genom dagboksanteckningar, stillbilder, super-8 och VHS. Och allt har han sparat och minutiöst arkiverat. Bertil har vid de flesta gemensamma middagar, surströmmingsfester eller fikastunder i Ryssbält mest stått bakom kameran och filmat. Till slut blev Jonas och Anders intresserad av Bertil och allt hans dokumenterande, hur han tänker kring det och vad det är som driver honom. Så 2009 bestämde de sig sig för att vända kameran mot honom och följa med på parets sextionde resa genom Norrland.

Och nu efter tre år är dokumentärfilmen klar. Den handlar om Bertil och Signilds gemensamma och väl dokumenterade liv, men beskriver också på ett ödmjukt sätt tidens gång och försöken att hålla kvar den genom att dokumentera allt som händer.

Filmen "Nu är det dokumenterat" har premiär på Göteborgsfilmfestival nu på lördag den 26/1. Det ska bli verkligen spännande att se det slutliga resultatet!

Här ser ni trailern till i filmen.

6 kommentarer :

Björn Åkerstrand sa...

Lycka till!
Resornas betydelse:
Att vi minns.
Att vi inte kommer undan.

Hälsningar
Mannen från Vincennes

Anonym sa...

Å, vilken underbar film det verkar vara. Den skulle jag verkligen vilja se.

Cathrine sa...

Hm, jag får inte alls igång den....

Ulf sa...

Jag kommer på mig med att le med hela jag. ..kan bli kul att se som pensionär. Det har jag ju var't i tjuge år...

Bra, häftigt jag vet inte vilket ord som passar, men jag vet att det är guld värt med sådana dokumentärer om en människas liv och tankar. Signild, vilket vackert namn och när man ser bilderna i början av filmen lever hon upp till namnet också.

Jag är mycket i Göteborg just nu och kanske,kanske kan jag smita in och se filmen.

Sven sa...

Cathrine: Konstigt....men prova att gå direkt till Youtube och sök på titeln.
Ulf: Haha .....ja det är en väldigt rolig kommentar...det är som om han plötsligt upptäcker att han är pensionär. Filmen är verkligen värd att se.... om du kan försök att se den .Filmen visas tre gånger under festivalen.
Anonym: Det kommer du säkert att få! Den kommer förhoppningsvis att turnera över landet.
Björn: Kan tänka mig att du känner igen dig med dagböckerna!

Anonym sa...

Hej Sven!
Long time, no see...;-)
Oj, vilken spännande film, den måste du bara hojta till om när den turnerar upp hit. Lova!
Hoppas att allt är bra med dig och din familj.

Hälsn Stina