tisdag, januari 29, 2013

Att handla över disk

Kommer ni håg Järnaffären, den som fanns i varje stad och på alla mindre samhällen i hela landet. I järnaffären fanns bara en disk där man muntligen framställde sina behov till de väldigt kunniga herrarna som stod där bakom. De kunde nämligen allt som var värt att veta när det gällde verktyg, spik, skruv, plåtar, virke och allt annat som fanns på lagret. Man behövde inte veta vilken sorts skruv man skulle ha, det var bara att säga vad man skulle använda den till, så plockade de fram rätt vara från det bakomliggande lagret. Järnaffärerna var samlingspunkter för män på mindre ställen, och det var nästan bra om kön var lång så man hann prata en stund också.

Numera är alla affärer i stort sett tvärtom. Man kliver in i ett stort lager, oberoende om det gäller bygghandel eller elektronikaffär, där det inte finns någon personal som kan någonting överhuvudtaget. I lagret får man irra runt själv utan att hitta någon som man kan fråga. Ibland kör personal förbi i en truck och tittar snett på en som om de tänkte, vad fan gör du här egentligen. Disken med personal kommer man fram till först när det är dags att betala.

Att köpa elektronik idag är en väldigt stor utmaning. Det går absolut inte att förstå vilket märke, vilken storlek, hur många hertz och pixlar som skulle var bra just för mig och mina behov. Och om jag lyckas köpa något så saknas det kablar som kan koppla ihop det hela och de måste man köpa till och det finns fjorton olika modeller och alla har beteckningar som man måste känna till för att det inte ska bli fel. Och blir det fel går det inte att byta eftersom allt är inkapslat i helgjutna plastförpackningar som jag är tvungen att klippa sönder för att komma åt själva kabeln och när jag upptäcker att den är fel är det för sent.

De stora lageraffärerna som Elgiganten och Mediamarkt utnyttjar min okunskap till max. De ställer ut några personal i butiken som ska hjälpa mig att köpa det jag vill ha, men egentligen är det redan bestämt vad jag ska köpa oberoende vad jag behöver och det är deras uppgift är att lura på mig det affären vill sälja just den här veckan. Ofta är det tv-apparater eller kameror som är gamla modeller och utgående och därför måste reas ut så fort det går.

Därför är jag väldigt glad att det nu finns elektronikaffärer uppbyggda som den gamla järnaffären, och det är Kjell och company. Där finns i stort sett bara en disk med tre unga och mycket kunniga personal som hjälper kunden, undersöker hans behov, ger flera alternativ och när kunden bestämt sig går ut på det stora lagret bakom affären och hämtar varan. Ofta är kablar och dyligt inslagna i öppningsbara plastpåsar som möjliggör byten.

Min son Lars flickvän Sandra jobbar på Kjell och company i Göteborg och hon berättade för mig att de har stamkunder som kommer in fler gånger i veckan och köper något litet, egentligen bara för att få prata en stund. Precis som det var på Järnaffären en gång i tiden. Sandra pluggar in allt som man behöver veta om elektronik, bild, ljud, tv, datorer, telefoner och hon kan ge alla kunder råd och hjälp. Om jag behöver veta något om en HDMI-kabel så kan jag ringa henne.

Jag tror att de gigantiska lageraffärerna är på väg ut. Att handla idag börjar bli så komplicerat så ingen kan bara gå in och hämta varan och sen betala. Vi vill inte bli lurade och bortkollrade längre. Till och med att köpa mat börjar bli svårt, kanske snabbköpet också kommer att försvinna. Ska det var närproducerat, GI, vilket kött går att äta, vilken fisk får man äta.....vad är giftigt, vilken barnmat innehåller arsenik...finns det fiber i brödet, vad är billigast.....ja, det är en hel vetenskap. Att beställa färdiga matkassar blir allt vanligare, där kunnig personal sätter ihop matsedel och packar ihop råvarorna.

Snart när man går till mataffären är det bara en disk och där bakom står kunnig personal, och bakom dem finns lagret.
"Jag beställer mat för en vecka för två personer och vill ha det så billigt som möjligt men ändå nyttigt för vi behöver båda gå ner ett par kilo, köttet ska vara svenskt och det ska följa GI-modellen". "Varsegod. Smaklig måltid"

********

Andra bloggare om ,

4 kommentarer :

Ulf sa...

De håller som bäst på att konkurrera ut varandra. Den ena kedjan efter den andra läggs ner. Jag tror att det i framtiden blir två varianter. Dels en mer personlig handel med kunnig personal och normal "närhet" i själva handlandet och så blir det näthandel. Varför vi ska åka långt för att handla i stora hangarer med opersonlig service är ju obegripligt.

Sven sa...

Ulf: Ja det har du rätt i. Hangarerna kommer att försvinna.

Bert Bodin sa...

Kjelles är toppen och Media Märkt slår Elgiganten ordentligt på fingrarna.

När jag köpte dator förra vintern stod jag och väntade i minst 25 minuter för att få tag i någon att fråga om råd på E. Inget hände. Jag gick tvärsöver gatan och kom ut från MM tio minuter senare med en dator som precis passade mina behov, framplockad av en kunnig herre.

Sven sa...

Bert: Så snart går Elgiganten i konkurs då.....det är väl den utvecklings det blir. Båda affärerna går med stor förlust tror jag.