22 november 2012

Om dubbelmoral

Jag undrar om inte Norrbottens-kurirens chefredaktör Mats Ehnbom är den person som har mest dubbelmoral i hela Norrbotten. Jag tror det.

Tidningen har i många år haft en skönhetstävling som kallats Årets Lucia. Men i år kände väl till och med Kuriren att det passar sig inte längre. Så Enbohm skriver en krönika där han säger att man tar bort röstningsmomentet, då det inte ska uppfattas som en skönhetstävling. Istället skriver han att det är luciakandidaternas personliga egenskaper samt engagemang och glöd som ska väga tyngst när Norrbottens lucia utses.

Jag tyckte väl att det var helt ok, att man gör en sådan förändring.
Tills jag såg bilden!

Tio vita, smala, snygga tjejer med långt hår sitter och ler mot kameran.

Min tolkning av Ehnboms uttalande blir följdaktligen; Tjejer som är svarta, tjocka, som har alldagligt utseende eller kort hår, har inte tillräckligt goda personliga egenskaper för att bli Lucia i Norrbotten.

Några veckor senare startar samma chefredaktör kampanjen "Ett Norrbotten för alla".



**********

Andra bloggare om , ,

3 kommentarer:

Ulf sa...

Dubbelmoral och hyckleri är trendigt för tillfället.

Elisabet. sa...

Jag är benägen att hålla med ,-)

Sven sa...

Ulf: Ja, verkligen. Det är inne!

Elisabet: Då tror du inte att jag skulle passa som Lucia heller :)