27 november 2012

happiness is the key to success

Om man går i Stockholms centrum så möter man minst tio tiggare och hemlösa varje dag. Antingen ligger de bara på gatan eller så låtsas de spela dragspel med en burk framför sig.

Hur ska man regera? Ge dem en slant och döva sitt välgörenhetssamvete eller låta bli med hänvisning till att ingen behöver svälta i Sverige. Jag vet inte. Jag kan bara konstatera att det har hänt något fruktansvärt i Sverige de senaste tio åren, och det som är synbart i Stockholm har också börjat synas i Luleå.

I höstas gick jag en promenad på Universitetsområdet. Där fanns en skylt om succé och lycka som jag fastnade för. Det gäller tydligen att först vara lycklig, för att sen kunna göra succé här i livet.

Det är sådana liberala budskap som vi ständigt matas med. Om vi lyckas beror det på oss själva, och om vi misslyckas är det vårt eget fel. Strukturella och klassmässiga förklaringar duger inte längre. Inte i varje fall för ltu.se/karriar.

Därför förde jag ihop de två perspektiven i samma bild.



7 kommentarer:

Ulf sa...

Det är ju det budskap som alla ungdomar växer upp med. Man ska vara lycklig,framgångsrik och vacker. Hur man blir det ordas det väldigt lite om. Samtidigt matas samma ungdomar med dystra framtidsutsikter. Hög arbetslöshet och miljöhot osv

I det läget är det ju också väldigt lätt att bli cynisk mot de som har det synligt eländigt. Du går där i dina fina kläder och försöker att se framgångsrik ut, samtidigt som oron växer i magen. Andras olycka blir en tillfällig andningspaus.

Jag kan ibland känna att vi föräldrar är dåliga på att måla upp den tuffa, men tydliga linjen hårt arbete- sen njuta och skörda. Men då ska det förstås finnas arbete också.

Kanske kom jag ifrån ämnet lite i min kommentar, men det hoppas jag du har fördragsamhet med.
Ulf

Sven sa...

Ulf: Ja, precis så är det.....men det är en hård tid för unga människor. Dels finns det där kravet att det beror på dig enbart om du lyckas, samtidigt finns det varken arbete eller socialt skyddsnät. De flesta unga vuxna kommer numera aldrig in i A-kassan, och det är nästan ett fattigproletariat som håller på att växa fram. Och det finns väldigt många unga som jobbar väldigt hårt för att klara sig, särskilt i storstäderna där bostadsbristen är stor.

Det som tidigare kallades "samhällsproblem" kallas idag problem som beror på individens "inställning".
Därav bilden.

Anonym sa...

Japp, Sverige är fantastiskt. Numer väljer man till och med om man vill vara sjuk eller frisk.
Allt enligt den nuvarande regeringen.
(Och jag är rädd att delar av oppositionen är av samma åsikt)
Jag tror att de allra flesta som tigger i Stockholm gör det för sitt uppehälle - ett mål mat... Nåt mer kan de nog inte hoppas att få ihop till.
Jag hade ett ärende till de centrala delarna idag. Gick några hundra meter och slängde pengar i 4 tiggares byttor. Kanske både för att freda mitt samvet och för att jag har förmågan att sätta mig in i hur det skulle vara för mig om jag var tvungen att tigga till mat.

Sven sa...

Anonym: Det är nog bra om man ger en slant ändå, det borde vara bättre än att avstå. Det är svårt numera när man inte har kontanter. Men jag får väl se till att ha några kronor nästa gång jag besöker S-holm.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.