14 november 2012

Det heliga vardagslivet



Vi försöker alla överleva november, på olika sätt. De flesta av oss ser november som en transportsträcka som man helst kunde vara utan. Vi ser framåt i tiden: bara det kommer snö så att det blir ljust eller bara det bli jul för då vänder det. November är gråkall, regnig och trist. I varje fall till det yttre.

Vardagslivet, det som pågår mellan de tillfällen då vi upplever passion, glädje och intresse, det påminner om november. De dagliga rutinerna; vakna halvt outsövd, tvinga sig upp ur sängen för att inte komma för sent till jobbet. Stå huttrande och vänta på bussen, komma till jobbet och stämpla in och det är fortfarande flera dagar kvar tills det blir fredag. Tråkigt rutinarbete som man hållit på med många år och där entusiasmen försvann redan på 90-talet. Det känns kallt, tråkigt och grått. Livets november, vardagslivet.

Och vi försöker överleva på olika sätt. Vi ser framåt i tiden, ser vardagen som en transportsträcka som vi helst kunde vara utan: bara jag får semester och får åka på den långa resan eller tänk om jag kunde få pension, förtida uttag. Tänk om jag kunde bli kär igen, eller i varje fall fick träffa nya och intressanta människor som kunde ge mig energi, inte bara alla dessa energitjuvar som rånar mig varje dag på allt jag har.

Men vi kommer inte undan. Ingen kommer undan vardagslivets november. Och samtidigt är det där större delen av vårt liv pågår. Kanske 90 procent är vardagsliv, resten är korta stunder av fest och lycka.

Problemet är att vi blandar ihop de yttre händelserna i vårt liv med oss själva. Vi är mer än det som händer runt omkring oss och vi har alltid ett val när det gäller vad vi upplever. Om det regnar och är mörkt behöver vi inte känna oss mörka till sinnet. Vi kan känna tillfredsställelsen av ett tätt tak eller ett bra regnställ. När vi vaknar på morgonen kan vi glädjas över att vi fortfarande lever. När vi väntar på bussen kan vi vara nöjda över att den kommer i tid och att vi fortfarande har råd att betala biljetten. När vi stämplar in på jobbet kan vi känna en otrolig lättnad över att inte vara arbetslös. Och när vi möter arbetskamraterna på ett positivt sätt kommer de att ge energi tillbaka.

Det finns alltid en möjlighet att förändra november till den lyckliga månaden. Till just den månaden där just det liv utspelar sig som jag vill leva. Mitt i det heliga vardagslivet.

11 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Trots din beskrivning .....
November är skit! ;-)

Monet sa...

Du vänder bra på perspektiven Sven. Jag som nu lever utan det svenska novembermörkret tycker ändå att det är en bra månad. Kanske för att det är min födelsedagsmånad, kanske för att jag också förknippar det mörka, dimmiga och grå med ett slags lugn. Inte en transportsträcka.

Lars sa...

Det här ska jag tänka på imorn! Eller i och för sig, redan nu!

Elisabet. sa...

Arbetar man (och inte är ägare) i en butik, är november bra.
Lugnet före stormen.

December däremot .., är skräcken.
Då ligger man halv, - eller heldöd när julaftonen kommer.

Jag gillar november!
(Men längtar till mars ...).

Sven sa...

Bert: Säger resebyråtjänstemannen :)

Monet: Ja, den är en lugn månad, möjligheter till eftertanke.

Lars: Haha... precis på pricken!

Elisabet:Jag kan tänka mig det, att jobba i en affär i december när hela befolkningen lider av köphysteri, det måste vara en utmaning!. Njut av november så länge det varar :)

baratradgard sa...

Och så kan man ta D-vitamintillskott under den mörkaste tiden och vips känns det en smula lättare.

Men längst nere i Skåne är november en bra månad. Det finns fortfarande lite höstfärger kvar i naturen och om man vill kan man gå ut och kratta lite löv men det är fullständigt kravlöst. Snart nog kommer den hetsiga juletiden som är omväxlande jättemysig/hysteriskt nojig, ja nästan manodepressiv är den.

Men SEN i februari - det är då jag bryter ihop och har svårt att finna ro i vardagslivet...då får du gärna påminna mig om att göra februari till en lycklig månad - ha!

Sven sa...

baratradgard: Februari, det är en supermånad häruppe! Vacker vinter med sol och kyla! Jag ska påminna dig om lyckan!

/E sa...

Snygg bild, Sven!
Önskar att den var min i mitt projekt.
/Erik

Sven sa...

Erik: Men tack, känner mig hedrad av att få beröm från dig när det gäller ett foto! Vore roligt om du tog kameran till Norra hamn och tog en bild till ditt projekt!

Ingela sa...

Det är väl inget större fel på november - förutom vädret. Förr var november full vinter. Nu är det grå snö, ishalka och broddarna måste vara på så fort man vågar sej utanför dörren. Usch och fy tänker jag som älskar vitvintern.

Sven sa...

Ingela: Jag är förvånad över vi svenskars stora intresse för väderleksrapporterna. När vi var fiskare, jordbrukare osv då förstår jag att det fanns ett stot behov. Hur kan vi låta vädret få så stort betydelse för vårt inre sinne?