tisdag, september 04, 2012

Hemmets journal

Det finns en tidning som heter Hemmets journal. Den har i stort sett varit oförändrad i 30 år och klarat sig igenom feminismen utan att ta någon som helst skada. När man läser den är det precis som att kastas tillbaka till en tid när det fanns hemmafruar.

I varje nummer finns det en intervju med en kändis. Eller någon som känner en kändis eller varit nära att träffa någon. Ett typiskt exempel är en lång intervju med Henrik Kruusval, som gjort stor succé i TV. Ni kanske inte vet vem det är, men jag kan upplysa om att han är programledare för Landet runt, programmet som sammanfattar veckan genom olika inslag från lokaltvstationerna i landet. Henrik är rolig och han drar nästan en miljon tittare varje söndag. Säkert är det många av dem som prenumererar på Hemmets journal. Han ser ut så här:



En sak som är väldigt irriterande med tidningen är att en artikel, som den här om Henrik Kruusval, börjar först med ett dubbelsidigt uppslag på sidan fyra och fem. Men sedan fortsätter artikel inte på nästa sida, som är kutym i tidningsbranschen, utan istället får man bläddra ända till sidan 48!



Så där är det alltid i Hemmets journal, som sagt, mycket irriterande.

När första artikeln, med en kändis, halvkändis eller någon som varit gift med en kändis, är avklarad, så övergår tidningen till artiklar om vanligt folk som gjort något speciellt. Ofta har de varit väldig sjuka men överlevt, kanske tack vare en hund eller en vän som gav stöd i nödens stund. Eller så levde de i en väldigt dålig relation, skilde sig och träffade sedan kärleken igen och blev lycklig. Här ett exempel på artikel, jag visar bara rubriken, jag har inte riktigt klart för mig vad det handlar om, men säkert var det någonting hemskt som hände men sedan blev allt bra igen.



Ett vanligt inslag är olika hobbytips, hur man kan piffa upp sitt hem. Jag tycker att det är väldigt påhittiga saker, man kan i princip ta vad som helst som man redan har hemma och sedan göra något fint av det. Se här till exempel vad fint man kan göra av lite garn och några knappar, en snygg vägklocka!



Sedan kommer man till följetongen. Sedan urminnes tider har det funnits en kärleksföljetong i varje tidning, jag vet inte hur många avsnitt det brukar vara men jag gissar på fem-sex avsnitt. Där får man följa ett relationsdrama som alla vet slutar lyckligt. Det är absolut inte porr utan beskedliga saker. Den kan heta till exempel Lavendel och kyssar. Min mamma läste dessa noveller regelbundet och hon tyckte att det var spännande. Hon övergick senare till Glamour och dylika serier på TV. Fyllde väl samma behov kan jag tänka.

Men allt är inte bra här i världen. Det vet till och med Hemmets journal. Därför avslutas varje tidning med ett gammalt, ofta utländskt, kriminaldrama. Som om man ville säga att denna tidning är inte sann, den ger en falsk bild av verkligheten. Se här vad som kan hända. Egentligen.





14 kommentarer :

Elisabet. sa...

Fångat på pricken, som alltid!

Vi säljer rätt många av just HJ och Hemmets Veckotidning .., och Allas ,-)

Sven sa...

Elisabet: Är det mycket ungdomar som köper HJ ?

baratradgard sa...

Min nu 24-årige son fick alltid med sig en hög av mormors Hemmets Journal när vi var på besök. Hans absoluta favoritläsning som barn var KRIMINALDRAMAT på sista sidan.

Men jag undrar också vem som köper den där tidningen idag? Kundkretsen måste ju i stort sett vara utdöd?

Sven sa...

baratradgard: Jag brukar läsa den när jag är på besök hos svärmor, hon tillhör den åldersgruppen. Det är otroligt ändå att den kan leva kvar fortfarande. Den har en stabil, men snabbt minskande kundkrets kunde man säga.

Undrar hur det gick för henne där en okänd man tog husnyckeln?

Ulf sa...

Jag kan bara gilla när någon gör ett inlägg om HJ. Har inget hänt i den? Tydligen inte. Jag minns den från den tiden jag cyklade på grusvägen hem till min mormor. Jag fick sockerkaka och Champis eller Pommac. Ja, okej då.. det blev en Loranga ibland erkänner jag. Hon hade en sån där broderad tygsak på väggen för tidningar. Där stack alltid HJ och Allers ut. Jag tror att hon tyckte att korsorden var det bästa med tidningarna.
Ulf

Sven sa...

Ulf: Jag håller med, jag tror att det är många som har barndomsminnen kopplade till dessa tidningar. De fanns ju överallt hos den äldre generationen. Tack för att du tar upp korsorden, jag glömde det, det är ju nästan en tredjedel av tidningen, många köper nog tidningen för deras skull.

Ulf sa...

Jag blev tipsad om din blogg av nån som var inne på min. Är det okej att jag lägger till bloggen hos mig?
Ulf

Sven sa...

Ulf: Självklart!

radhusbloggen.blogg.se sa...

Och har ni något tips på en sådan story som Sven beskriver, så vänd er med förtroende till mig, Svens bloggranne, tillika frilansjournalist. Sådant går alltid att sälja in! Helst med lyckligt slut alltså.

Sven sa...

radhusbloggen: Jag ska också hålla ögonen öppna.....det finns ju berättelser runt omkring oss hela tiden. I princip kan du nog ta vilken människa som helst, så finns där berättelser med både sorg och lycka.

Matten och Nelsson. Tankar i nutid. sa...

Gamla tidningar, Hemmets Journal, Året Runt, - de läste jag hos frissan, i väntrummet hos tandläkaren och hos mormor och farmor och nu finns de fortfarande hos faster, 85 år. Minns inte att vi någonsin hade dem hemma, där var det mest bara VI och Metallarbetaren.
Och förresten var det jag som tipsade Ulf härovan i kommentarerna om Din blogg. Jag tror ni är lite lika. Tipsar Dig om hans.

Matten och Nelsson. Tankar i nutid. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Matten och Nelsson. Tankar i nutid. sa...

Nää, nu blev det tokigt här. Kan du ta bort min förra kommentar, länkade ju helt fel.
MVH Anna-carin

Sven sa...

Matten och Nelsson: Ja, jag var in på hans blogg, den verkade riktigt bra! Tack för att du kopplade ihop oss.

Vi hade också VI hemma, En riktigt bra tidning!