lördag, juli 07, 2012

Presenter

Att ge någon en present, och för all del även mottagandet av en sådan, kan ha många betydelser ur ett relationsperspektiv.

Det mest neutrala givandet
, till en person som man inte har en nära relation till t.ex. en arbetskamrat eller mer avlägsen vän, kan man gärna ge en glasskål. En blå skål inköpt på Cervera fungerar bra i de flesta opersonliga sammanhang. Det finns tre olika prisklasser som man kan välja utifrån, så det är lätt att anpassa sig efter olika personers värde.
Men en present till en nära vän bör utgå från en tanke, som härstammar ur välvilja och uppskattning av mottagaren. Det är viktigt med själva kommunikationen, budskapet som följer med presenten, från givaren till mottagaren. 


Den perfekta presenten
är en kombination av 3 olika saker: 
1. Givarens egna tankar kring vad som är bra att ha, roligt att få.
2. En empatisk inlevelse i mottagarens personlighet, vad han tycker om, hans intressen.
3. Ett budskap som speglar den relation som finns mellan givaren och mottagaren.

Sammanvägning av dessa tre ingredienser, det är det som är det svåra. 


Vissa bryr sig inte och köper presenter bara utifrån sig själv. Mottagaren får helt enkelt skylla sig själv om han har en annan smak. Precis som Homer Simson gjorde och köpte ett bowlingklot till sin fru, med namnet Homer ingraverat. 
Andra utgår från en inlevelse i mottagaren, men gör tvärtom och söker saker som han/hon ogillar. Hur mottagaren reagerar när han öppnar paketet med det han inte vill ha, det är ett uppskattat inslag hos dessa ironiska givare. 

En annan variant
är att ge en present som baseras på givarnas irritation över mottagarens olika personliga särdrag. Till exempel att ge någon som aldrig kommer i tid en klocka. Att använda presenter med ett uppfostrande syfte är faktiskt inte så ovanligt, men inte desto mindre otrevligt. 

Till presenter som saknar en sammanvägning av de tre viktiga ingredienserna, brukar också fogas högtidstal som bygger på den bristen. Man talar om jubilarens tillkortakommanden, olika särdrag som retar omgivningen eller helt enkelt händelser då han gjort bort sig grundligt. Det anses roligt. 


Jag har aldrig förstått
varför man inte försöker ge en perfekt present, utifrån de tre premisserna, och därtill hålla ett positivt tal. 

Det är väl inte bara andra som ska ha roligt när man fyller år.

7 kommentarer :

Lars sa...

hahaha! Bra inlägg. Och bra att du gjort en trestegs-check-lista till den perfekta presenten. Blir till att skriva ut och spara.

Sven sa...

Lars: Ja, precis, skriv ut och spara, folk fyller ju år hela tiden :)

Sven sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Hihi, än en gång; mitt i prick!

Jag brukar faktiskt tänka utifrån de där kriterierna, annars kan det likaväl vara. Min man tänker mer utifrån; "äh, det är väl bara att köpa något!" Vilket innebär att jag har fått min beskärda del av presenter som jag eg inte har velat och som jag eg helt hade kunna avstå. Presentkort på ICA/Konsum; et voíla!
Om alla tänkte som du och jag så skulle världen vara perfekt!
Hoppas att du har en fin sommar!

Hälsn Stina

baratradgard sa...

Superintressant att du överhuvudtaget bryr dig om detta ämne och inte lämnade över det till din hustru för flera år sen redan.

Själv hamnar jag ofta i ett dilemma. Eftersom jag har större ekonomiska resurser än någon av mina vänner är jag alltid rädd att det ska avspegla sig i presenterna att jag vräker på liksom. Så jag '

baratradgard sa...

Så jag hamnar ofta i den sitsen att jag ger bort nåt jag gjort själv. Hemmasydda grytlappar eller egenpysslade blomsteruppsättningar som egentligen ser rätt taffliga ut. Så mitt enda syfte är att jag inte ska knäcka några andra givare genom att komma med nåt svindyrt. Sjukt...

Sven sa...

Stina: Önskar dig en fin sommar! Och fina presenter nästa gång du fyller år....(be din man läsa :)

baraträdgård: Delikat dilemma. Jag tycker att det är klokt av dig att inte med varje present visa att du har bättre ställt än dina vänner. Just den delen av relationen (punkt 3) är inte så bra att skylta med.....å andra sidan, genom att göra tvärtom så kommer alla att ändå att tänka på det, att just du som har råd kommer med hemgjorda saker.... Ofta löser man problem på det sättet, genom att göra tvärtom, men det löser ingenting.

Det gäller att väga samman två motstridiga synpunkter. Inte antingen-eller-tänkande. Utan ungefär som om när man blandar varm och kallt vatten till en lämplig temperatur. När det är gjort går det inte att skilja mängden varmt från kallt men det är ändå helt lagom.