lördag, juni 16, 2012

Ett exempel på granskningssamhället

Skolverket har tagit tag i det här med skolavslutningar.

Man skriver:
"Skolinspektionen har i ett flertal tillsynsbeslut slagit fast att om skolavslutningen utformas så att tonvikten ligger på traditioner, högtidlighet och den gemensamma samvaron och att det inte förekommer några religiösa inslag såsom bön, välsignelse eller trosbekännelse, kan skolavslutning ske i kyrkan. Det är dock möjligt att sjunga ”Den blomstertid nu kommer”, som visserligen är en psalm men som är tydligt förknippad med traditionen med skolavslutning."

Det är alltså fortfarande möjligt att sjunga den välkända sommarpsalmen.

Jag kan tänka mig att skolinspektionen i samband med skolavslutningen nästa år kommer att avsätta minst 10 miljoner kronor för oannonserade tillsynsbesök till ett antal slumpvis uttagna skolor över hela landet. De måste ju kontrollera om någon skola sjunger någon annan psalm!

10 kommentarer :

Elisabet. sa...

Det är icke allenast inom skolvärlden det måste inspekteras!

Pv berättade att under Vätternrundan stod en präst ute på vägen och välsignade cyklisterna!

Detta otyg måste förstås få ett slut!

En ny granskningsmyndighet borde omgående tillsättas!

Sven sa...

Elisabet: Hahaha....hoppas att välsignelsen fungerade så att det gick bra på för PV på cykeln!

Elisabet. sa...

Sven: det må du tro att det gjorde, lägg därtill att han räknar sig som ateist, men han överlevde tydligen välsignelsen.

(Han spelar och sjunger andliga sånger på pianot om kvällarna. Jag får det liksom aldrig att gå ihop det där ..,-)

Cecilia N sa...

Minns jag inte fel från makens rapport för några år sen så står prästen på västra sidan nån gång när man nästan har gett upp.

Såg de han som cyklar med en damcykel, samemössa och radio i cykelkorgen också?
Han lär visst vara ett stående inslag han med.

Sven sa...

Elisabet: Ovan där, min favorit!

Cecilia: :)

Bert Bodin sa...

Om traditioner kring skolavslutningar: Min "rapport" är nu publicerad.

Elisabet. sa...

Sven: på en personalfest hos exets chef - i en sommarstuga ute på landet kring Sthlm - var det väl ett tiotal poliser med respektive och det åts kräftor, dracks snaps och sjöngs nåt hejdlöst med andliga sånger! Jag minns en Lantto från Kiruna sim kunde precis hur många som helst ,-)
Inte visste jag att poliser hade såna kunskaper och just Ovan där blev det flera repriser på ....

Sven sa...

Elisabet: Jaså, det visste jag inte, att det var så populärt bland poliser! Det blir ju perfekt när skollagen ska kontrolleras, då finns det tillräckligt med poliser som kan skilja mellan olika psalmer :)

Som du kanske vet var min far en frälsningssoldat; så jag har bara positiva minnen av alla dessa andliga sånger. Fler gånger när vi haft kalas hos oss så har vi sjungit allsång med Ovan där, Pärleporten och alla de andra.

baratradgard sa...

Det är den delen av kyrkobesöken som det verkligen är något med - att få sjunga psalmer högt. Annars är jag inte så andlig/kyrklig av mig.

Men det har blivit så mycket galet kring skolavslutningarna.

När jag gick i mellanstadiet så hade vi en lastgammal lärare som läste välsignelsen över oss varje dag när skoldagen var slut. Vi hade lagt upp stolarna på bänkarna, skolbussen stod utanför och väntade men vi fick stå snällt med knäppta händer vid våra platser och lyssna på Välsignelsen. När jag hör den i kyrkan känner jag fortfarande doften av skolsalsdammet som yrdes upp av stolarna. Och inser att det ändå var en fin känsla.

Sven sa...

baraträdgård: Precis, om man inte får sjunga psalmerna då kan det vara. Jag är inte troende men "kyrkokulturell", det vill säga jag har med mig en slags vilsam känsla med att befinna mig i en kyrka, och sjunga högt och falskt, det är en del av min uppväxt.