tisdag, mars 06, 2012

Ungdomen, mandomen och stjärnregnet

På Porsön den 25 februari var det Student-SM i Fyrverkeri. Lag från olika universitet tävlade mot varandra,   jag tror att Chalmers slutligen blev vinnare. Vi var där och tittade, det är kul att bo nära Luleå tekniska universitet och det är ofta fyrverkerier, särskilt på våren, och bäst är det på valborgsmässoafton.

Jag kom att tänka på den otroliga upphetsningen jag kände när jag skulle tända på en smällare eller raket, när jag som ung pojke sysslade med sådana saker. På den tiden fanns inga åldersgränser, det var före överbeskyddandets tid. Så här i efterhand har jag förstått att leken med tändstickor, smällare och fyrverkerier för pojkar i förpuberteten, har en stark symbolisk betydelse av sexuell eller erotisk karaktär. Där finns allt; spänningen inför att närma sig ett farligt område, upphetsningen när stubinen ska antändas och slutligen den underbara explosionen, med efterföljande avslappning och lugn när allt är över och det gick bra.

Jag filmade en del av ett fyrverkeri. Av en slump ställde jag mig bredvid den stora is-fallosen som står på universitetsområdet. Den tillverkas varje år genom att man hänger upp en vattenslang i en ställning och låter vattnet sippra ner och frysa till is allt eftersom. Till slut blir det en hög och ståtlig pelare.

När jag kom hem och tittade på filmen såg jag att allt fanns där framför mig. Ungdomen, mandomen och stjärnregnet. Det kändes som en en märklig reminiscens av mina tidiga erfarenheter inom erotikens område.



*******
Andra bloggare om , , ,

4 kommentarer :

Elisabet. sa...

Ja, se det var ett ståtligt fyrverkeri!! Och applåder efteråt också ,-)

Sven sa...

Elisabet: Ja, det var fint. Synd om hundarna och katterna bara!

baratradgard sa...

När sönerna var små var jag alldeles sårig i öronen av allt tjat om raketer och smällare som började redan i oktober. Jag GÖMDE eller KASTADE reklamkatalogerna som handlade om fyrverkeriförsäljning tills deras kompisar upphetsat ringde och ville diskutera dem.

Och nu pluggar den mest entusiastiske av dem till brandingenjör...

Ett par riktiga MÄN, mina gossar alltså, det förstår jag nu.

Sven sa...

Baraträdgård: Haha , ja, om du hade låtit dem smälla och skjuta raketer kanske han skulle ha blivit.....sjuksköterska.....eller socialarbetare;)