fredag, mars 23, 2012

Om att reagera på plötsliga förändringar

Jag brukar se "Gör om mig" i Go´kväll. Det är oftast en kvinna det handlar om, som på 70-talet hade långt hår, kanske en fläta, rymliga kläder som döljer alla former, färger åt det bleka hållet. Sedan har det gått tre decennier, hon är nu 50 år och har samma långa hår som nu är grått och tovigt, samma kläder som nu är hopplöst omoderna. Man kan säga att hon har kvar sin stil som hon hade som 20-åring, vilket gör att hon nu i 50 årsåldern ser hon ut som hon vore 70.

Go´kväll byter hennes kläder, tar fram formerna - "du har ju så snygg midja" - klipper håret och färgar det och sedan sminkas hon i ansiktet. Sedan ställs hon framför vridbar spegel. Stämningen byggs upp och alla är spända när spegeln vänds och hon får se sig själv. Ingen person som jag sett hittills klarar av den situationen på ett bra sätt, oftast säger de bara oj, och ler krystat. Jag tycker att de på amerikansk vis ska vråla allt vad de kan, hoppa förtjust i cirklar och skrika, yeeeees, JAG ÄR EN NY MÄNNISKA!! JAG ÄR SNYGGAST I HELA GLOMMERSTRÄSK! Men tyvärr, varje spegling känns som en backlash, och man funderar, tyckte hon om det eller inte?

En gång i tiden
hävdades att skönhet kommer inifrån, men det är länge sedan. Numera går det lika bra att gå utifrån och in.

Det finns ett amerikanskt program på någon av de mer obskyra kanalerna. Där gör man om hela hus. Först är det en familj som är fattig, huset är för litet, de har många barn, ett barn är handikappat och pappan är arbetslös sedan flera år. Familjen får flytta till hotell i en månad och Makeover-teamet tar över. Först river man huset ner till grunden, och så bygger man upp ett lyxhus, med pooler, barnrum i form av slott, eller basketplaner, och lyxen i köket är obeskrivlig. Det är flera våningar och det skulle rymma 10 familjer av samma storlek.

Sedan när familjen kommer hem, så har man samlat hundratals människor, släktingar, vänner och grannar. Familjen får stå först bakom en långtradare så att de inte ser huset. Spänningen byggs upp till bristningsgränsen, och så kör bilen iväg och familjen får se huset..... och där kan de verkligen bli överraskade! Alla skriker som galningar, man gråter och kastar sig på marken och alla är så övernaturligt glada. Jag är säker på att en omgjord kvinna från svenska Go´kväll skulle ha fått en chock, inte av själva huset, utan av reaktionerna.

Jag skulle själv
vilja vara med i ett makeover-program. Då tänker jag inte på utseendet utan på huset. Vårt hus är ju renoverat på 90-talet och sedan har det ju gått 20 år, och det som var snyggt då är inte längre snyggt, och möbler som hållit under tre barns uppväxt är inte längre så fräscha så det stör. Tänk om Karin och jag skulle få åka till Pite Havsbad och bo där i en månad och under tiden så tar Makeover-teamet över och river hela vårt radhus. Och sedan bygger de ett nytt stort hus, större än alla andra radhus i längan och det är balkonger och takfönster och kaklat överallt och ekparketten speglar sig i överdådiga designade lampor. Högt i tak och fönsterpartier så stora så att man förstår att där bor väldigt kulturella människor.

Och när vi kommer hem och långtradaren kör iväg och vi får se huset då kommer jag att skrika YEEEES!! och HOPPA SOM EN GALNING och ropa VI HAR DET SNYGGASTE HUSET PÅ HELA PORSÖSUNDET!!

10 kommentarer :

Karin på FOX sa...

Det där har jag tänkt mycket på. Alltså teveprogram som gör om ens hem. Det finns ju många nu. Det är verkligen inte alltid det blir till det bättre. Jag undrar om alla i tevefamiljerna verkligen är så glada som det ser ut... kanske finns många misslyckade projekt som vi aldrig får se. Kanske är familjerna mutade och regisserade...

Sven sa...

Karin: Det är fascinerande, alla dessa program. Vad säger de om oss?

Maja sa...

HaHa. "snyggast i hela Glommersträsk"! Och jag måste säga att jag är tämligen trött på skrik-tv, som tyvärr sipprat in i det svenska utbudet oxo.

Hellre småchockadetanter i snofsiga kläder som inte finner ord. Det känns mänskligt och sympatiskt.

Elisabet. sa...

Men senast jag såg "Gör om mig", tänkte jag att guuuud, hon blev ju 20 år yngre, eller i alla fall tio!

Och jag tänkte att ååå, så glad hon ska bli, kvinnan!

Men hon såg ju nästan deprimerad ut och sa att "ja, jag måste väl vänja mig ..." (vid eländet ..., lät det som).

Byxorna var rosa och straaamade och var veckiga om låren, men hjälp, så fin hon blev för övrigt!

Ingela sa...

Nää Sven, det tror vi inte att du skulle göra. Aldrig att du släppte in ett team som du inte hade minsta koll på.

Bert sa...

Ja - Jag säger bara... Bor man på Pite Havsbad (Sveriges gräsligast fula hotell), så behövs det inte mycket renovering hemma för att man ska bli hellycklig.

Det är ett som är säkert.

Sven sa...

Maja: Jag tycker hela proceduren är rätt svår, ingen reaktion blir riktigt "mänsklig"

Elisabet:Jag tyckte också att hon blev väldigt fin. Men det är svårt med det yttre, det hänger på nåt sätt ihop med det inre......och där sitter ändå skönheten...? Eller ?

Ingela: Jodå.....jag skulle släppa dem helt fria. Bara dom river det här skithuset!

Bert: Man vad säger du! Pite havsbad, det är ju Norrlands pärla!

baratradgard sa...

De här 2 damerna Trinity o Susannah från England som reser runt i Sverige och gör om vanliga musgrå svenska kvinnor till brittiska damer i blonderat hår och för tajta kläder - just de damerna ska komma hit till Trelleborg och ta tag i saker och ting i maj. Och hujedamig så jag tänker låsa in mig då! Aldrig i min tid skulle jag låta nån snygga till min hederliga gamla page-frisyr från 80-talet i TV.

Sven sa...

baraträdgård: Ja, håll dig inne, så du klarar dig!

Ulrika sa...

Men vad ska GRANNARNA säga?