lördag, mars 10, 2012

Om att gilla och att älska!


NSD har just nu en pågående kampanj som heter Gilla Norrbotten! Och jag tycker det är helt fantastiskt, jag gillar verkligen Norrbotten. Kampanjen kan sägas vara lite mer specifik än Moderaternas senaste: Vi älskar människor!


Jag älskar både människor och gillar Norrbotten. I och för sig, när jag tänker efter, så finns det vissa människor som jag har mindre varma känslor för. Som jag inte bryr mig så mycket om, som jag helst undviker. Jag kan inte säga att jag hatar dem, det är för starkt, kanske man kan säga att det finns människor som jag ogillar. Men några älskar jag verkligen, inte så många kanske: min fru, mina barn och barnbarn. Johan och Björn älskar jag nog också även om jag är heterosexuell. Dessutom älskar jag våran katt Sickan också. Men han räknas inte in i moderaternas kampanj.

Norrbotten är lätt att gilla. I varje fall kustlandet. Inlandet med Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, det är ju faktiskt lite speciellt. Ödsligt och mörkt större delen av vintern, och sommaren brukar vara över på en vecka. Mössa och långkalsonger nästan hela året, nä, det är inga roliga ställen att vara på. Jag gillar i varje fall Mats som bor i Gällivare, han brukar hälsa på mig när han besöker Luleå, det är väl minst femton år sedan jag själv hälsade på honom.

Östra norrbotten med Tornedalen, det är väldigt fint. I och för sig, jag har lite svårt med tornedalingar, de är speciella. Dystra bastuälskare som tycker kulturutövare som mig är knapsu och alldeles för feminina. Jag vet inte, men jag är rädd för Mikael Niemi och hoppas inte att jag kommer att att stöta på honom i något sammanhang.

Jag är också rädd för Överkalix. Är det inte Hells Angels och liknande klubbar som dominerar där? Känns som stor risk att man blir ihjälslagen om man besöker det samhället. Bäst att köra förbi.

Kustlandet är fint. Piteå, Luleå, Kalix. I och för sig, Piteå är ju eljest och folket där vet ju alltid bäst och ska göra allt på sitt eget sätt. Är de inte lite dryga egentligen. Ett besserwisser samhälle. Jag gillar nog inte deras självsäkerhet, de är alldeles för stor i orden. Kalix. Nåja, det duger, men det saknas framtidsutsikter. Typiskt utflyttningskommun. Vad finns det att göra i Kalix en vanlig lördagskväll?

Men Luleå är ändå en fin stad. Jag gillar verkligen Luleå. I och för sig har jag lite svårt med Hertsön, känns som alla som bor där jobbar på SSAB, gillar hockey och Mårten Ström. Allt på Hertsön känns främmande på nåt sätt, i varje fall för mig. Och Bergnäset, alla dessa lyxhus med utsikt mot vattnet, ja, inte är det min stil. Tacka vet jag Porsön!

Jag gillar verkligen Porsön, det är fint ställe, inte så väldigt medelklassigt tråkigt som Björkskatan utan mer mångfald, både äldre och yngre och folk från olika världsdelar. I och för sig, Bergetborna är speciella. De är som björkskata-medelklassen fast värre, de är ordentliga i överkant och alla har raka plogkanter, bär cykelhjälm och är rädd för inbrott. Tacka vet jag Porsösundet, där jag bor, det gillar jag verkligen.

Där finns radhus i långa längor, vi är jämlika, inget sticker ut. I och för sig, jag har inte så mycket kontakt med grannarna, särskilt inte dom som bor nära. Det är ju ofta så att man i ett radhusområde inte behöver ha så mycket gemensamt med just de som bor närmast. Många vet jag inte ens vad de heter eller var de jobbar. Så är det ju bara.

När jag tänker efter så gillar jag Studentvägen 100 bäst. Där jag bor. Och jag älskar min fru. I och för sig, det sägs ju att om man ska kunna älska andra måste man först gilla sig själv. Så är det nog, och jag älskar mig själv. Det är väl det enda som känns riktigt självklart.

Undrar varför inte moderaterna startade den kampanjen istället: Jag älskar mig själv! Det vore liksom mer passande. Men NSD skulle nog aldrig starta kampanjen: Vi gillar Studentvägen 100! Det förstår ju även jag.

********

Andra bloggare om , ,

14 kommentarer :

Karin på FOX sa...

Jag gillar i alla fall ditt kåseri:)

baratradgard sa...

Samma här - jag gillar verkligen (dvs lite mer än bara gillar) det du skriver!

Elisabet. sa...

Och jag nästan älskar dig!!

Du är bara bäst när det att gäller att skriva med glimten i ögat!

Ingela sa...

Det är möjligt att jag skulle älska dej en smula om jag kände dej. Åtminstone håller jag ofta med om kärnan i dina betraktelser. Men eftersom du har en fru som du redan älskar och jag en man som jag redan älskar så är det ju inte den sortens kärlek, men en bra känsla i alla fall.

Sven sa...

Alla: Jag älskar/gillar/tycker mycket om/ alla er som ofta kommenterar! Ni är så snälla som ger mig respons, det gör det mkt roligare att skriva.

Men det är klart.....ingen av er bor ju i Överkalix :)

Anonym sa...

Mmmmmmmmmm!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bert sa...

Och jag oälskar att inte jag kom på att skriva det där. Det är väl älskvärt?

Maja (fd Pitebo) sa...

Lysande! Helt enkelt briljant roligt. (och lite små-sant, för vi Pitebor känner oss inte älskade av fler än oss själva)

Sven sa...

Anonym: Marabou!

Bert:Det bra Bert, det gäller att älska sig själv :)

Maja: Aha, en f.d Pitebo......skönt att du ändå tagit det på ett bra sätt. Ni behöver ingen kampanj för att stärka lokalpatriotismen!

bettankax sa...

Jag älskar Lund jag. Och Österlen. Fast där kan jag bli lite vemodig. Sen så älskar jag din blogg också.

Sven sa...

bettankax :)

kristina sa...

Det är väl bra - att gilla ...

Ulrika sa...

Hela den där gilla-grejen är ändå snodd ifrån facebook.

Ulrika sa...

MEN, jag drar i alla fall slutsatsen av detta inlägg att du inte gav bort katten Sickan på din födelsedag, som du skrivit på facebookinlägget som Hans Månsson återgav för mig vid vårt frilansmöte???