söndag, februari 05, 2012

Ohållbart av LLT

Jag är man och åker buss varje dag. Jag är därmed extrem i denna värld, där det är kvinnorna som åker bussarna, lämnar barnen på dagis i samma veva och handlar maten till middagen på hemvägen. Vita medelåldersmän åker vanligtvis ensamma i stora bilar, och bilarna står i långa köer varje morgon in mot centrala Luleå och släpper ut sin individuella koldioxid.

I lördags när det var så kallt så kom en man gående från Björsbyn till busshållplatsen på Sundet. Han skulle åka buss till Coop Arena och se på hockey. Han var märkbart nervös inför bussresan och började direkt att prata med mig om allt möjligt. Han berättade att han inte åkt buss på 15 år men nu var det för kallt att ha bilen parkerad utanför arenan, och så kunde han ju passa på att dricka några öl nu när det ändå blev bilfritt. Busschauffören var mycket hjälpsam och visade hur man köper en enkel biljett i de nya kortautomaterna som nu finns i LLT:s bussar.

LLT har nämligen gjort bussarna kontantfria från och med 9 januari. Nu kan man köpa biljett direkt med kort på bussen vilket många gör, med stora förseningar som följd. Men det är inte det som det mest irriterande. Man har samtidigt höjt priset från 16 kronor till 20 kronor för oss som har busskort. Enkelbiljett är höjt från 20 till 25 kronor. Tidigare fanns också en förköpsrabatt på 20% när man laddade kortet och det är borttaget.

Priset per dag har alltså ökat med 12 kr, och kostar nu tur och retur 40 kronor. LLT hävdar att de måste ta ut högre avgift eftersom införandet av det nya systemet blivit så dyrt. För mig betyder det att om jag istället skulle ta bilen, sitta ensam i den och släppa ut min individuella koldioxid, så tjänade jag istället 12 kronor per dag! (Jag har 7 km enkel väg till jobbet, räknar att bilen drar en liter bensin som kostar ca 14 kr/litern, kan parkera gratis i närheten av jobbet).

LLT har en devis som de använder i sin reklam; För ett grönare Luleå.

Man skriver i sin årsredovisning: Vidare är en kontinuerlig informationsinsats och kundbearbetning nödvändig för att positivt påverka luleåborna att välja miljövänliga och effektiva transportalternativ för korta resor.

LLT planerar en kampanj för att locka fler män att välja bussen istället för bilen. Det är väl den form av "kundbearbetning" som man skriver om i sin årsredovisning. Lycka till säger jag! Att lyckas övertyga männen att lämna den trygga och varma bilen till förmån för bussen och samtidigt göra det betydligt dyrare att åka kollektivt, det är inte hållbart!

9 kommentarer :

baratradgard sa...

Och i andra änden av landet har vi Skånetrafiken som vi börjar misstänka finns till för sin egen skull - och inte alls för resenärernas!

VattenVärld... sa...

Tänk om du bodde i Ockelbo. Då åkte du kungligt gratis på Kuxabussarna.

Elisabet. sa...

Det är helt enkelt bedrövligt.
I vanliga fall är jag ju emot allt vad förstatligande heter, men när det gäller tåg, - och busstrafik, då önskar jag att det vore nånting som fanns till i det allmännas tjänst.
Nånting v e t t i g t.
Billigt. Oehört billigt skulle det vara.

Elisabet. sa...

Ps. Men Vattenvärld .., menar du att ni åker buss gratis i Ockelbo ..., eller missuppfattade jag nånting här ,-) ?Ds.

Elisabet. sa...

Tredje gången gillt: har nu googlat på Kuxabussarna och ser att det verkligen är så! Fantastiskt!

Stugan sa...

Det är lätt att hålla med om att LLTs charmoffensiv inte verkar vara helt toppen. Men din ekonomiska uträkning är tyvärr åt helvete. Du måste räkna kostnaden för själva bilen, plus ev el till motorvärmaren. Om du inte har motorvärmare så drar bilen betydligt mer bränsle vid kallstart så åtgången på de 7 km kanske snarare är 2 -3 liter.
Bussen vinner således ekonomiskt även efter LLTs höjning men inte enligt bekvämlighetsekonomisk logig: allt jag betalt har jag och det är därför gratis att nyttja. Och det är den logiken som ska brytas för att bilen ska ställas.

Men hur bekvämt är det egentligen med att gå ut skrapa rutan, sätta sig i ett 30 grader kallt säte, pungkulorna djupfrysta innan du är på jobbet och rutan immar igen så fort du andas ut.
Nä, säkra fertiliteten håll kulorna varma - ta bussen.

Sven sa...

Alla: Tack för tipset Vattenvärld, att det finns kommuner som har gratisbussar. Det skulle även Luleå ha. Johan Ehrenberg, chefredaktör på ETC, har räknat på om all kollektivtrafik i Sverige skulle vara gratis, att det kostar inte speciellt mycket men skulle ge stora vinster för samhället. Och miljön.

Stugan, dina miljöresonemang är helt riktiga, även din uträkning att bilen kostar mer än bensinen. Men tyvärr så fungerar det inte i praktiken. Om det vore som du säger så skulle ju bussarna vara fullsatta av män eftersom det är ju bara dom som har pungkulor, såvitt jag vet i allafall. Och de flesta räknar milpriset med "all inclusive" bara när man vill ha bilersättning från arbetsgivaren! Jag är säker på att de flesta betraktar bilen som betald när den står i garaget, och det är bensinkostnaden som därför ska ställas mot busspriset.

Själv har jag tagit en personlig ställning och åker nu buss till jobbet men går hem. Det tar drygt en timme att promenera. Jag tjänar därmed 20 kronor per dag. På så sätt har jag försökt vända en negativ utveckling till min egen fördel.

Anonym sa...

Du är allt klok du och sen får du dagens motion helt gratis.

Ulrika sa...

Buuuh för chockhöjda busspriser.