torsdag, februari 09, 2012

Februariljuset


Jag går numera hem från jobbet varje dag efter att LLT höjt biljettpriset. Det är mitt sätt att protestera mot en negativ utveckling inom kollektivtrafiken. I och för sig tror jag inte att LLT saknar mig som kund. Däremot, trots vissa smärtor i knäna, känner jag mig i allt bättre form. På så sätt har jag lyckats vända en negativ utveckling till min egen fördel.

Och jag har en fantastisk utsikt från mina glasögon när jag promenerar genom ett kallt och vintrigt Luleå. Ljuset dessa dagar är helt magiskt; solen, snön och kylan i en salig blandning. Vid två-tiden på eftermiddagarna börjar solen gå ner och himlens dagsblå färg förändras sakta med allt större inslag av röda och gula färgnyanser. När solen gått under horisonten uppstår det märkliga fenomenet med den blåaktiga och relativt mörka snön mot en ljusstark himmel. Som bilden här ovan, Norra hamn, just när solen gått ner.

Därefter, inom en halvtimme släcks även ljuset på himlen och den Blå timmen inträder. Allt blir blått; snön på marken och himlen, det blånar som berg i fjärran. Som bilden på Kulturens hus här nere.


När blå timmen är över kommer mörkret. Men bara ett par timmar. Ju mörkare det blir desto mer lyser fullmånen upp och reflekterar mot snön, som nu blir allt vitare och vitare i månens sken.

Varje dag pågår ett stort skådespel runt omkring oss. Och det är gratis inträde.

*************
Uppdatering: På Facebook har jag blivit kontaktad av Annika Eriksson, styrelseledamot i LLT! Hon undrar om kommunen skulle tillskjuta mer pengar, var är det bäst att satsa dem: att sänka biljettpriserna, öka turtätheten eller bygga ut linjenätet.

Jag svarade att jag trodde det skulle bli mest effekt genom att sänka biljettpriserna. Så nu får vi se vad som händer!

Andra bloggare om , ,

8 kommentarer :

Ulrika sa...

Det förklarar varför jag såg dig promenerande hem på cykelbanan invid Porsövägen häromdagen. Du såg väldigt frostbiten ut vid det laget.

Sven sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anna-Carin sa...

Ljuset är verkligen fantastiskt nu. När man stiger av bussen (vi som gynnar Länstrafiken och inte buss-strejkar eftersom det är för långt att gå 3,5 mil x 2 varje dag) i Norra Hamn nu strax efter halv åtta på morgonen så har det ljusnat. Och idag fick vi se solen också. Fina bilder, förresten.

Stina sa...

Fina tankar och fina bilder. Som alltid. Och jag gillar att en del av dig ff är rebellisk! Själv är jag irriterad på LLT:s busschaufförers trafikvett, dem kör ju som galningar. Synd att jag inte kan gå till och från jobbet. Det hade jag velat göra.

baratradgard sa...

Så vackert ni har det i norr! Blå timme minsann! Februariljuset i södra Skåne handlar mest om grå dagar.

Sven sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sven sa...

UPPDATERING: På Facebook har jag blivit kontaktad av Annika Eriksson, styrelseledamot i LLT! Hon undrar om kommunen skulle tillskjuta mer pengar, var det vore bäst att satsa dem: att sänka biljettpriserna, öka turtätheten eller bygga ut linjenätet.

Jag svarade att jag trodde det skulle bli mest effekt genom att sänka biljetpriserna. Så nu får vi se vad som händer.

Lulebo i förskingringen sa...

Eja vore jag där!