20 januari 2012

Sveriges näst mest jagade man

Sveriges näst mest jagade man genom tiderna, har åkt till Oskarshamn för att vila upp sig. Journalisterna som stått utanför Sveavägen 68 i två dagar, och väntat på att någon ska hända som inte hände, har åkt hem till sina redaktioner och fortsatt sina spekulationer. Man har haft två frågor, har du förtroende för Juholt? och Kommer han att avgå? Högt uppsatta källor från mötet twittrar direkt till journalister och säljer ut partiet; om han inte avgår nu så avgår han vid ett senare tillfälle.

Under tiden är det många frågor som inte ställs.

Har du förtroende för Carl Bildt? När ska han avgå?

Hela det här handlar naturligtvis inte om Juholt. Lika lite som det handlade om Sahlin när hon fick gå. Partiet har förlorat sin samlande funktion, en gemensam idé som de kan bygga sin politik på. Och den utvecklingen har pågått sedan 1986, då jakten på Sveriges mest jagade man, Palmes mördare, inleddes. Palme var under lång tid utsatt för hat inom många kretsar och den borgerliga pressen spädde på. Hans krokiga näsa var sinnebilden för hans ondska och det fanns människor i Sverige som helt seriöst var rädda för honom, som såg honom som en rysk infiltratör. Stämningen mot Palme var tidvis mycket hätsk men mordet på honom gjorde att det öppna hatet tystnade.

Idag pågår ett av Sveriges största mediadrev någonsin. Det leds av några framstående (?) journalister, Niklas Svensson Expressen och Lena Mellin Aftonbladet. Det finns folk som uttrycker direkt hat mot Juholt och denna gång är det inte näsan utan mustaschen som påminner om hotet från öster.

Massmedia skapar en väldigt negativ bild av Juholt, sedan frågar de svenska folket om de har förtroende för honom. Och svenska folket har naturligtvis inte det, med tanke vad som står i tidningarna. Sen skriver tidningarna att svenska folket har ett lågt förtroende för honom. I min värld kallas det cirkelbevis.

Han har naturligtvis gjort flera egna misstag. Men problemet är inte det, problemet för socialdemokraterna är att det inte finns någon person som kan representera det längre. Sahlin stöddes av feminist/mångfaldssidan i partiet, som ville att partiet ska bli modernt, jämställt och bryta upp från den patriarkala strukturen. Juholt stöds av den gamla strukturens vänstra flygel, medan den högra ligger i skyttegravarna. Vem skulle kunna ena dessa motsatser?

Jag är övertygad om att det pågår en maktstrid mellan dessa olika falanger. Och det Juholt representerar, den patriarkala strukturens vänstra sida, är förlegad och tillhör nostalgins värld. Därför tror jag att det faktum att Mona Sahlin avsattes var ett stort misstag.

Jag hoppas att nästa partiledare blir Lena Sommestad.

11 kommentarer:

Elisabet. sa...

Och vore jag socialdemokrat, skulle jag rösta på Sven-Erik Österberg.

Äjmen ,-)

Ingela sa...

Klockren analys. Undrar hur vänsterväljarna gör nu efter ledarbytet hos V?

Dinah sa...

Då kan du lika gärna rösta som du gör Elisabet.

Sven sa...

Elisabet: Ja, han ser ut att tillhöra den stabila, manliga typen. Klassisk socialdemokrat :)
Ingela: Sjöstedt verkar ju helt suverän. Jag har varit imponerad av hans uppträdande. Jag tror många kommer att gå över dit.

Anonym sa...

Apropå Sveriges mest jagade....
Låg ryska ambassaden vid mördarens flyktväg?

Anonym sa...

Jag håller helt med dig i ditt val av önskad partiledare. Kan inte förstå att Lena Sommestad inte förs fram av flera. Hon talar med pondus i de viktiga frågorna, ekonomi (genom sitt akademiska arbete), miljö (genom sin tidigare ministerpost) och jämställdet (feministiskt orienterad). I lördagsintervjun för typ ett år sen skötte hon sig utmärkt och hennes vetenskapliga och väl underbyggda framtoning där tror jag skulle locka storstadsväljare på samma sätt som denna framtoning gjort Borg så populär. Vad är det jag missar, vilken är hennes akilleshäl som gör henne otänkbar för så många??

Sven sa...

Anonym: När sossarnas medlemmar var outbildade då hade man akademiska ledare. Nu är det tvärtom, de flesta ledare har knappt gymnasiet. Jag förstår inte det där. Det verkar som om kompetensen som Lena S har är hotande på nåt sätt, att de är rädda för det intellektuella. Men det gäller tydligen inte s-kvinnorna!

Nelssonmatten sa...

Själv röstar jag av födsel och ohejdad vana, det är praktiskt när man är oinsatt i politiken. Men jag hoppas S hittar en sammanhållande kraft inför nästa val. Mina föräldrar var aktiva sossar båda två, mamma ordförande i kvinnoföreningen på min hemort. Hon tyckte det var ett väldigt gubbvälde i partiet. Pappa var någon slags stenkonservativ ursosse. Undrar vad de skulle ha sagt om dagens turbulens i de röda leden.

Anonym sa...

Apropå vänstern.
(S) har bekämpat (K) ute på arbetsplatserna i långliga tider. Nu har vi baxat dom ända hit - så nu är dom inte ens kommunister.
Avbön, avbön, avbön osv

Maja sa...

Man menar i pressen att Juholt fick avgå för att han sargat partiet. Jag menar att de falska rävar som verkar makthungriga INOM partiet har skadat det än mer! Deras sms:ande, twittrande, bloggande, direkta kanaler till journalister, med sina egna personliga åsikter och agendor, har åsamkat partiet mycken skada. Det verkar som att om de inte får igenom sina personliga åsikter i VU eller styrelse så går man vägen via pressen istället!

Jag är inte medlem i partiet och har därför ingen rösträtt, men hoppas innerligt att ingen av dessa lömska Judas blir partiledare! Detta inbegriper Österberg, Ylva Johansson, Östros, m fl.

Med sådana "partivänner" behövde Juholt inga fiender.

Sven sa...

Maja: Håller helt med!