8 december 2011

Moderna drycker

Jag var i Kalix förra helgen och gick på Drugstoren för att köpa en flaska vatten, Loka eller Ramlösa, det var egalt vilken. Men när jag kom till kyldisken så fanns där nio olika flaskor med nio olika smaker. Det var päron, mango, äpple, citron, ananas och så vidare. Ingen naturell, med smak av vatten.

Så jag frågade kassörskan som sa att det kanske finns på lagret och så hon gick för att titta efter, och mycket riktigt så kom hon tillbaka med två naturella flaskor, en Ramlösa och en Loka. Vilken vill du ha, frågade hon och jag tvekade en stund och så tog jag Loka. Jag vet inte varför jag tog just Loka, kanske var det någon reklamsnutt som låg i mitt undermedvetna och styrde mitt handlande.

Hur kom det sig att de började tillsätta mer eller mindre obehagliga smaker i vattnet? Jag menar ananas, vad har det i vatten att göra överhuvudtaget? Vad är nästa steg; korvsmak? Grillad kyckling?

Dessutom är det inte smaker, det är kemikalier. Som rimmar på fekalier. De är tillverkade i ett laboratorium, av galna vetenskapsmän med håret på ända och tjocka glasögon. Provrör som ryker av vit rök och där forskaren på kvällen förvandlas till en hårig best som far omkring och dödar människor på stadens gator. Det är på sådana ställen de kommit på den vansinniga idén att låta vatten smaka allt utom vatten.

Snart kommer nog de anrika brunnarna Ramlösa och Loka, att tvingas uppfinna en smak som de kallar "källvattensmak"och som är en kemikalie som de blandar i vattnet för att påminna om ett vatten som numera bara finns på lagret.

Kassörskan på Drugstoren i Kalix frågade mig om jag istället inte ville ha en energidryck som "bränner kalorier". Jag hade aldrig hört talas om det förut så hon visade den speciella drycken som fanns i små runda metallburkar och som alltså innehöll en energidryck som inte gav energi utan istället tog energi från kroppen. Hon sa att det var perfekt när man tränade, då ökade fettförbränningen betydligt.

Flaskorna kostade 27 kronor styck och dessutom fanns det fyra olika smaker.

Vad är nästa steg tänkte jag i mitt stilla sinne. Mat som varken ger näring eller kalorier utan istället äter upp oss inifrån? Att äta ihjäl sig blir i såfall ett begrepp som får flera betydelser i framtiden.

6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Det här med tusen olika smakar i vatten, det kan göra en snurrig! Och inte bara där .., se bara i tandkrämshyllan .., man tar sig för pannan!

Själv dricker jag kranvatten, utan kolsyra.

Bert sa...

Jag tycker som du. Varför ska man köpa vatten, som inte smakar vatten?

Att det köps, bevisar människans brist på egen tankeförmåga.

Huvudlöst!

Så hård är jag.

Sven sa...

Elisabet: Så rätt, tandkrämerna! där finns det också massor av smaker.
Jag gör vanligtvis som du, dricker kranvatten utan kolsyra. Men den här gången skulle jag till stugan och behövde en flaska vatten med mig.

Bert: Ja, jag tror inte heller att folk tänker så mycket utan finns det smaker ja då väljer man en smak. Oreflekterat.

baratradgard sa...

Helt j*kla sjukt är det!!

Men när jag som äter LCHF går runt i vilken mataffär som helst så är det ju 95 % av produkterna jag inte vill ha. Produkter som är fulla av både det ena och andra som bara ger oss övervikt, inflammationer, magont och jag vet inte vad. Men som livsmedelsproducenterna får vår hjärna att längta efter i alla fall.

Själv har jag en hang-up på yoghurt. Smakerna och fetthalterna tar aldrig slut. När det finns naturell yoghurt som man själv kan smaksätta med färsk frukt eller bär. Vansinne är det!

Ingela sa...

Har någon sett till glögg med glöggsmak i år?

Sven sa...

baraträdård: man får en annan blick när man går på affären som lchfare!

Ingela: Tror inte det!